Re: [WINNT] Jak kompletnie usunąć aplikację?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Jak kompletnie usunąć aplikację?
From: "Grzegorz Niemirowski" <gnthexfiles@poczta.onet.pl>
Date: Fri, 17 Nov 2017 18:20:52 +0100
Marek S <precz@spamowi.com> napisał(a):
Tak, poczytałem sobie już o nich i nazewnictwie. Próbowałem przy okazji wyczytać po co to w ogóle istnieje. Znalazłem kilka mętnych wyjaśnień, które do mnie nie trafiają. Jednym z wyjaśnień była kompatybilność pliku z makówkami. Ale jak to możliwe? Że niby w ADS trzymana jest druga wersja tego samego pliku? Czy wiesz o co może chodzić?

Możesz trzymać co chcesz. Odnośnie makówek, to to jest opisane: makówki trzymają tam np. ikony plików.

Jakie są jeszcze inne powody istnienia ADS poza ukrywaniem wirusów w pozornie nieinfekowalnych plikach?

Powód makówkowy był wystarczający do wprowadzenia ADS. Natomiast od Visty, w której zniknęła możliwość stawiania systemu na FAT i Windows jest zawsze na NTFS, pojawiły się też inne zastosowania, np. zaznaczanie, że plik został ściągnięty z Internetu. Z ADS korzysta np. Office i Dropbox. ADS są bardzo fajne, bo pozwalają przechowywać dane skojarzone z plikiem w sposób niezależny od jego lokalizacji oraz bez potrzeby tworzenia dodatkowej bazy danych.

W ogóle to ciekawa sprawa z tym ADS. Nie bardzo rozumiem czemu nie rzutuje on na wielkość pliku? Czy to oznacza, że jeśli plik ma np. 1kB a w jego ADS jest 1TB danych to da się on zapisać na pendrivie z NTFS o pojemności np. 1GB?

Oczywiście się nie da, jest to fizycznie niemożliwe. Nie rzutuje w tym sensie, że normalnie wyświetlany jest rozmiar głównego strumienia, więc nie rzutuje na wyświetlany rozmiar. Na miejsce na dysku oczywiście rzutuje.

A i jeszcze jedno pytanie: wiem, ze przepuszczenie pliku emailem usuwa ADS. A jak sprawa się ma gdy ZIPuję takie cuda? Lub inaczej: jakie operacje wymiany plików nie powodują utraty ADS?

Wszystko zależy od programu. Generalnie program musi mieć wprost dodaną obsługę ADS, samo się nic nie zrobi. ADS nie są zbyt popularne, więc mało progamów je obsługuje. Jeśli chodzi o archiwizację, to ADS są obsługiwane przez WinRAR oraz przez 7-Zip pod warunkiem użycia formatu WIM.
https://imgur.com/a/o6Avi

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/