Re: [WINNT] Windows XP embedded - jaka maksymalna pojemność dysku i part

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Windows XP embedded - jaka maksymalna pojemność dysku i partycji?
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Sat, 11 Jul 2015 01:15:41 +0200

Użytkownik "BQB" <adres@anty.spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości news:55a03b71$0$8384$65785112@news.neostrada.pl...
Wg tej stronki: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms838619%28v=winembedded.5%29.aspx partycja rozruchowa musi być w FAT lub w FAT32, ale nigdzie nie widzę info o wielkości partycji/dysku

Zaskoczenie, przecież XP umie NTFS... ale niech mu... Choć staroć to stara, a coś mi pamięć gada, że jeszcze wtedy ludzkość nie wyszła poza 128G, pisywane jako 137GB zależnie od przeliczania tysięcy. Dodatek jest SP1, a pamięć mi memła, boję się, że niesłusznie, że powyżej 137 to przynajmniej SP2. Zasadniczo, XP zakłada partycje FAT do 32GB, nie wiem czemu, to pewnie coś jak wygaszanie popytu, bbo FAT ma ograniczenie do 65534 wpisów w katalogu, a czasem jeden plik zajmuje kilka i często bywa przy licznych zasobach, że katalog się zapełni, system będzie wtedy zgłaszał, ze dysk jest pełny. Spokojnie jednak obsłuży założoną w inny sposób partycje FAT o wielkości do 2TB, gdyż taki jest twardy limit dla FAT, zakładałem i bez przeszkód testowałem partycję FAT32 trzystugigową. Dla NTFS limit jest 8-bajtowy (64 bity), co daje 16EB teoretycznej wielkości partycji i pliku. Minus coś-tam, znajdziesz w necie.

Generalnie będę przenosił system ze starego już kompa z p4, który co jakiś czas ulega uszkodzeniu, dlatego nowy komp. Jakby mógł się ktoś podzielić informacją o innych ograniczeniach, to byłbym wdzięczny.

Masz jak wyżej.
Gdybyś miał dysk powyżej 2TB, to musi być w formacie GPT, do XP wymagane są stery z zewnątrz i z różnych powodów niezbyt łatwo je zdobyć, także tylko NTFS, lub (nie sprawdzałem) FAT64 aka ExFAT. Bycie dysku GPT wyklucza więc wykorzystanie go jako startowy, to potrafi dopiero W7. NTFS, gdyby ci się udało, to ten załóż, nie ma ograniczenia 2TB, sam mam na jednym z dysków 2.7, bo tyle miejsca miał dysk. Dla FAT64 ograniczenie jest też 8-bajtowe (ale szczegółów nie pomnę), choć mapa FAT jest słusznie, nadal 32-bitowa. Natomiast ciekawą cechą FAT64 jest... brak dolnego ograniczenia rozmiaru. Dla zapawy założyłem sobie partycję FAT64 o rozmiarze 3 MB i była pełnosprawną partycją. A w FAT32 tego nie zrobisz :) Jej absolutne minimum to 16MB wielkości - nie może mieć mniej, niż 65520 OIDP bloków, co dla ich rozmiaru 512B każdy, daje 16 MB.

Tyle na razie, sory za mącenie, ale ja teraz z doskoku, bo telewizor naprawiam, padł inwerter od podświetlenia i szukam transformatorka, który znalazłem uszkodzony, gdzie moge kupic.
Za literówki też przepraszam - jamci dyslektyk.

896510439 896126048 222478125 222478457 814605444