Re: [WINNT] Dysk 3TB magazyn danych, win xp 64bit

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Dysk 3TB magazyn danych, win xp 64bit
From: "tolek" <tolek@niedla.spamu>
Date: Sat, 9 Aug 2014 11:26:03 +0200
Uzupełniam wytyczny do problemu.
Płyta główna gigabyte GA-M56S-S3
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2607&dl=1#ov
Ze wskazanym windowsem xp 64bit zintegrowane zostały nlit-em z płytką instalacyjną sterowniki AHCI
ze strony producenta:
http://download1.gigabyte.eu/Files/Driver/motherboard_driver_ahci_nvidia_mcp65_bootdisk_64bit.exe
Gdyż zależy mi na pracy AHCI z kolejkowaniem NCQ.

Po kilku godzinach testów okazuje się, że z dużym prawdopodobieństwem problemem są wskazane sterowniki AHCI.

Gdy instalkę uruchomiłem po przestawieniu w biosie z AHCI na IDE to wskazany dysk zainicjowany przed instalką jako GPT 3TB (wskazanym programem https://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.htm) wykrywany jest bez zająknięcia jako 2,71TB i w pełni funkcjonalny.

Próba instalacji przy włączeniu w BIOSIE AHCI kończy się zwiechą w momencie sprawdzania dysków tu przed tym jak ma się dokonać wybór partycji na której chce się zainstalować system.
Zwiecha następuje na komunikacie:
Examining 764432 MB Disk 0 at Id 2 on bus 2 nvgts64...

Czyli przy wcześniej opisanym zjawisku gdy podpiąłem ten sam dysk do działąjącego już w AHCI windowsa, to z pewnością zwiecha następuje gdy ma załodować sterownik AHCI.

Czyli jak widać problem leży w pliku nvgts64.inf, który jest sterownikiem AHCI do tej płyty. Zapewne wersja z roku 2007 jaką oferuje strona nie przewidziała czegoś co może powodować konflikt przy dyskach > 2TB.

Oczywiście ta sama płyta instalacyjna przy instalacji bez wskazanego kolejnego dysku 3TB przechodzi w trybie AHCI bez zająknięcia i uzyskuje się w efekcie w pełni funkcjonalny windows z obsługą dysków w trybie AHCI.

Problem zapewne ma szansę rozwiązać nowsza wersja tego sterownika AHCI do chipsetu nForce 560 (inaczej oznaczany jako MCP65) na jakim jest zbudowana ta płyta. Sterowników jest wszelakich na pęczki nForce na różnych dziwnych stronach, ale mało który będzie kompatybilny. Proszę o sugestie.