Re: [WINNT] Zadziwiająca awaria W7: Partycja C: zamieniła się w E:

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Zadziwiająca awaria W7: Partycja C: zamieniła się w E:
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Sun, 6 Oct 2013 11:13:17 +0200

Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:5251186c$0$21844$65785112@news.neostrada.pl...
Uśpiłem sobie przedwczoraj komputer jak zwykle. Rano włączam a tu próba uruchomienia kończy się resetem i próbami naprawy systemu (nieudanymi). Coś się stało z partycją systemową i widoczna była pod literą E, w dodatku autonaprawy nic nie zdziałały. Krzyczały, że jest jakiś poważny błąd z dyskiem (nie pamiętam szczegółów).

A mi się szklana kula rozbiła... szkoda, że nie masz tych danych.

Nie pomogła próba odtworzenia systemu z obrazu dysku wykonanego kilka miesięcy temu. Program twierdził, że na dysku jest niezgodny z obrazem system.

I ni chu-chu nie szło uruchomić nawet w trybie awaryjnym?

Ostatecznie przeinstalowałem system od początku (bez formatowania dysku), po czym udało mi się przywrócić stan zapamiętany w obrazie dysku.

Troszkę szybko...

Pytanie: co to za licho? Usterka sprzętowa? Dysk nowy - ma ok pół roku, płyta nowa - ma niecały rok.

Narzędziówka jakaś? Nie mam W7, więc nie sprawdzę w praktyce, czy i mnie to nie trafi...

Poradźcie, co sprawdzić i jak?

Jeśli główny dysk nie jest GPT (nie odpowiadam za skutki w razie takiej sytuacji), to najprawdopodobniej wystarczyło by wyczyszczenie jego podpisu - JTZ? UGD :) Szkoda, że nie sprawdziłeś, jaki błąd był sygnalizowany, wtedy można było by coś więcej powiedzieć... jak napisałem, szklana kula mi się rozbiła i muszę bazować na konkretach. Nagła zmiana literki DYSKU SYSTEMOWEGO wygląda conajmniej dziwnie, gdyż system, powyżej NT4, na którym taka zmiana naokoło (1) była możliwa, bezwzględnie zaprze się i nie pozwoli na taki manewr (można to zrobić zmieniając odpowiedni wpis w Rejestrze). Może coś ten wpis (2) uszkodziło i system przy ponownym jego odczytaniu ocipiał? Nie można wykluczyć też sytuacji, że pouszkadzały się linki (nie mylić z plikami *.LNK) w systemie plików, przekierowujące katalog "wirtualny", na fizyczny, leżący w innym miejscu. Chyba ta właściwość powoduje, że Visty i wzwyż nie położy się na FAT(12|16|32).

(1) Aby zrobić to w NT4, należy w menedżerze dysków wywołać zmianę literki napędu, zatwierdzić (oczywiście, będzie pyszczyć) i zrestartować system. Może to obrodzić w skutki - gdy inne programy miały pofiksowaną tę inną literkę w swoich konfiguracjach, mogą nie chcieć chodzić, lub wariować. (2) HKLM\SYSTEM\MountedDevices\ i zawarte tu dane... OSTROŻNIE, niewłaściwie grzebiąc można sobie zrobić dużą krzywdę, mniej złego się stanie, jak się ten klucz całkowicie wyczyści - wtedy system sobie poodtwarza literki, nie będzie jednak pamiętać włożonych pendrive, ale to już nie problem. Robić tak tylko wtedy, gdy nie da się już zrobić nic innego. Bezpieczniej jest wyczyścić podpis dysku.

Dobra, tyle gdybania, co sprawdzić? System plików sprawdza się komendą chkdsk /f c: (lub odpowiednia literka), naprawia błędy logiczne. Sprawność nośnika sprawdza się komendą chkdsk /r c:, w wywołaniu komendy przez /r jest automatycznie zawarte wywołanie /f, więc wołanie chkdsk /f /r nie ma sensu, wystarczy samo /r. Oczywiście, literka badanego napędu, można ją pominąć, jeśli to jest bieżący napęd. System zakomunikuje, że nie może sprawdzić wprost i zrobi to przy kolejnym uruchomieniu, należy pozwolić. Sprawdzić pamięć programem MemTest, Windows Memory Diagnostic, GoldMemory... przynajmniej jednym z nich (ale można wszystkimi), przynajmniej przez 3 cykle (można mniej, z doświadczenia wiem jednak, że te najbardziej upierdliwe błędy wychodzą dopiero przy 2-3 cyklu), można zostawić na noc, czy też wychodząc do pracy, niech sobie młóci, im więcej cykli, tym rzetelniejszy wynik. Miałem przypadek, że niesprawność pamięci objawiła się przy chkdsk, wykazując nieistniejące uszkodzenie systemu plików. Gorzej, gdy uszkodzone w takim miejscu dane zapiszą się gdzieś, i/lub spowodują, że zapis trafi w losowe miejsce... Uszkodzona okazała się ćwiartka modułu DDR. A systemy z linii NT bardzo nie lubią niesprawnego sprzętu, znacznie bardziej, niż te z linii 9x/Me...

--
ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.