Re: Kolejne absurdy W8

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_grush.one.pl>
Data: Sun, 25 Nov 2012 13:52:06 +0100

W dniu 24.11.2012 18:24, Anerys pisze:
> Nie mówię, że nie... Po prostu, ileś tych przeprowadzek zrobiłem i za każdym razem odpalało. VIA-Intel, odwrotnie, jeszcze co tam jest... Nie zdarzyło mi się niepowiedzenie. Nawet karta graficzna...
> to po prostu ustawiało tryb 16 kolorów, wystarczyło dołożyć stery i jadziem.

Bo to były czasy pełnego standardu. Nawet VIA starała się
idealnie naśladować układy Intela jeżeli chodzi o sposób
programowania przez PCI. A IDE było prawie idealnie zgodne,
poza oczywiście bardziej rozbudowanymi trybami bus-master.

A NT 4.0 domyślnie używało albo sterownika atdisk.sys (który
obsługiwał IDE w trybie zgodności z ISA, więc niezależnie od
płyty głównej w zasadzie), albo - później - atapi.sys, który
obsługiwał poprawnie IDE PCI w trybach bus-master MW-DMA i
UltraDMA (i radził sobie bez problemu z układami VIA chyba
nawet).

> Moje były całkowicie różne, a udało się.

Obawiam się, że po dokładnym przyjrzeniu się wyszłoby, że
wcale nie były takie różne. Wtedy płyta pod K6 na VIA i pod
Pentium na i430 były zgodne do całkiem głębokiego poziomu
rejestrów PCI :) Dopiero obsługa APIC i ACPI się mocniej róż-
niła, co "bolało" Windows 9x jeżeli chodzi o routing przerwań
i plug-and-play.

> W ogóle NT4 był (powiem, że mocno) nieprzyjaznym dla przeciętnego użytkownika systemem (ech, te boje z przerwaniami dla sprzętu) :))... Ale dobrze postawiony, na SPRAWNYM sprzęcie i zadbany był
> niezawodny. Mały, szybki, aż szkoda.

Ale też prymitywny. Z czego poniekąd wynikała też ta nieprzy-
jazność dla użytkownika. Można z rozrzewnieniem go wspominać,
ale nie zmienia to faktu, że systemy do NT 4.0, a poniekąd też
już - wedle dzisiejszych standardów - Windows 2000 i XP - są
po prostu zbyt prymitywne, by były użyteczne poza starszym
sprzętem i specyficznymi zastosowaniami.

Zresztą wymagania rosną w trakcie korzystania. Sam zaczynałem
z NT 4.0 od komputera mającego 24 MiB pamięci bodajże, potem
przechodziłem przez 32, 64, 128, 192 i 256, a dzisiaj bym nie
podchodził nawet do tego systemu bez 256 MiB pamięci na star-
cie.