Re: Windows 8 - czy ktoś sobie zakpił?

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Thu, 22 Nov 2012 11:25:58 +0100

W dniu 2012-11-21 21:50, Przemysław Ryk pisze:

> IMVHO - LUT ma każdy monitor. Niewiele jednak z nich oferuje możliwość
> bezpośredniego grzebania po jego ustawieniach.

Nieprecyzyjnie wyraziłem się - miało być z programowalnym zewnętrznie
LUTem :-)

> (...) Test był prosty (...)

To mi się przytrafił lepszy przypadek gdzie wynik testu był dokładnie
odwrotny. Robiłem gdzieś zdjęcia. Starałem się bardzo. Dokładnie
ustawiałem balans bieli aby zachować wierność odwzorowania kolorów.
Dumny pokazuję zdjęcia (sali bilardowej) klientowi a on mnie zgasił
twierdząc, że takie zdjęcia to on sam potrafi zrobić. Kolory powinny być
ciepłe, zachęcające! Dla niewtajemniczonych wyjaśnię, że stół bilardowy
jest zielony :-D Po czym wziął te zdjęcia i powiedział, że nie są złe bo
to był problem mojego monitora. Na jego laptopie wyglądają dobrze. Z
ciekawości sprawdziłem co oznacza "dobrze". Otóż miał on podniesiony
kolor R o jakieś 10-15% (nie pamiętam już wartości dokładnie) :-D

> Obrazu na monitorze? Obrazu na wydruku? Wszędzie jest jakieś przekłamanie,
> ograniczenie itd. O ile ma się świadomość możliwych błędów, to trochę
> symulować można. Nie wszystko. Prosty przykład - niech mi ktoś zasymuluje na
> monitorze Pantone'a z zestawu metalizowanych barw. Da siÄ™? No na razie ni
> cholery. A jednak nadruki farbami metalizowanymi siÄ™ robi. :D

A właśnie... ciekawa rzecz. Kiedyś zastanawiałem się nad tym. No i mam
pewną tezę. Otoż nie wynika to z ograniczeń monitora lecz braku
interaktywności obrazu z położeniem widza. Widz zwykle porusza się a
barwa jest cały czas taka sama. Tymczasem w przyrodzie ta barwa
zmieniłaby się w identycznych okolicznościach: zmieniłby się punt
odbicia padającego światła, albo inne ziarenka brokatu "zaświeciły" by
się. Prosty eksperyment to pokazał. Mianowicie zrobiłem sobie jakiś
metaliczny przedmiot w programie 3D. Ustawiłem światła a przedmiot
wprawiłem w delikatny ruch. Nie było osoby, która powiedziałaby, że
przedmiot nie jest pokryty metaliczną farbą :-D Nikt nie miał
wątpliwości. Czyli to nie ograniczenia monitora lecz aplikacji
graficznej. :-D Wiesz... brak widocznych odblasków, zmiany kąta
oświetlenia itp.