Re: W8 - do czego służy screen powitalny?

Autor: Piotr B. \(pb2004\) <p_borkowski_at_nospamgazeta.pl>
Data: Mon, 19 Nov 2012 13:35:44 +0100

>Zgaduję. Defragmentacja rejestru? Pozostawianie nieprawidłowych kluczy
>przez instalatory różnych aplikacji? Pozostawianie innych śmieci przez
>aktualizowane aplikacje?

W jaki sposób powyższe miałoby spowolnić system, który nie wie nic o tych
wpisach ani się do nich nie odnosi?

>Bardzo prosty efekt, w sprawie którego pisywałem do supportu Kasperskiego.
>Po paru miesiącach pracy tego programu, system wyraźnie spowalniał. Niczego
>nie zmieniało wyłączenie tego antywirusa. Ale bardzo pomagało jego
>odinstalowanie i ponowne zainstalowanie, nawet z zachowaniem wszelkich
>plików konfiguracyjnych. Co ciekawe... gdy ktoś w biurze zaczyna narzekać,
>że jego komputer muli pod XP, to dość często w/w było powodem i problem
>było można łatwo naprawić.

A to akurat normalne. Jedynym pewnym sposobem ocenienia czy winny jest
program antywirusowy jest jego deinstalacja i upewnienie się że zostały
usunięte wszystkie antywirusowe sterowniki i usługi.

> Oczywiście tak czy owak komputer nawet bez antywirusa nie śmigał tak jak
> po świeżej reinstalce. Czyli jakaś tam degradacja następowała.

System optymalizuje odczyty z hdd przy uruchamianiu procesów pod programy,
które na nim działają. To może zająć kilka dni zanim wykonają się
optymalizacje i znikną odniesienia do stron pamięci potrzebnych
antywirusowi, a nie aplikacjom.

>Czy podobne mechanizmy nie mogą istnieć w innych aplikacjach lub w samym
>systemie?

Jedynie co może mieć podobny wpływ na system jak program
antywirusowy/antymalware/hips to samo malware. Tylko tu jest podobna
ingerencja w system i tak samo nigdy nie można być pewnym po usunięciu że
wszystkie zmiany zostały cofnięte.

>Przecież nie reinstalowałem systemu z powodów masochistycznych.

Pewne jest, że widziałeś spowolnienia. Nie jest pewne co je spowodowało i
czy konieczna była reinstalacja aby je zminimalizować. Jeśli spowolnienie
obejmowało cały system, a nie konkretną jego część, obstawiałbym program
antywirusowy.

--
Piotr Borkowski