Re: Windows 8 - czy ktoś sobie zakpił?

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Thu, 15 Nov 2012 01:45:53 +0100

Dnia Mon, 12 Nov 2012 23:57:45 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
> bardzo wiedziałem jak to działa. Jakość wydruków fotografii i chęć
> zachowania zgodności z ekranem zmusiła mnie do nauczenia się korzystania
> z tejże funkcjonalności. W związku z tym zacząłem czytać support M$ -
> niczego się nie dowiedziałem. Google również niespecjalnie pomogły.
> Zacząłem zadawać pytania na forum dla grafików - też nikt nie wiedział
> jak posługiwać się ICC. Jedyne co usłyszałem - na Macu to proste.
> Pozostało jedynie zebrać wiedzę empirycznie. Wnioskuję z tego, że
> korzystanie z ICC pod WindÄ… jest wiedzÄ… tajemnÄ…, dedykowanÄ… jedynie

Od kilku lat się w color management zagłębiam. I im dłużej w tym ryję, tym
bardziej zdaję sobie sprawę z tego, jak dużo jeszcze jest do opanowania. :D
Inna sprawa, że z racji tego, czym zarabiam na życie, to odpuściłem sobie na
czas jakiś wgryzanie się w działanie silnika zarządzania barwą w systemie.
Natomiast widzę coraz częściej, że w temat muszę wrócić, gdyż i w
przeglądarkach stron www zaczyna się ten temat pojawiać, również darmowe
przeglądarki grafik coraz częściej opcję korzystania z silnika zarządzania
barwÄ… majÄ…. :)

> BTW Nawet zdobywszy w/w wiedzÄ™ nadal nie rozumiem dlaczego nie da siÄ™
> przełączyć profilu ekranowego na inny niż ostatnio ustawiony przez
> kalibrator. Odkryłem, że kluczem jest włączenie opcji "użyj kalibracji
> ekranu systemu Windows" w zaawansowanych domyślnych opcjach systemu.
> Wtedy można przełączać się swobodnie między wszystkimi profilami
> ekranowymi. Chyba nie zaprzeczysz, że nie jest to ani oczywiste ani
> logiczne?

Przy rozwiązaniach półprofesjonalnych i profesjonalnych załatwia tą sprawę
soft do monitora. Przykładowo - dla EIZO serii FlexScan z kalibratorem
EasyPIX czy dla ColorEdge'y oprogramowanie ColorNavigator. Tam sobie profile
ekranowe przełączasz jak chcesz i gdzie chcesz.

> Ja jako fotografik używam prawy klik na obrazku / drukuj. A to dlatego,
> że nie chcę wyrzucać kilku tysięcy zł na program typu Photoshop tylko po
> to aby móc drukować z ICC.

Czyli można powiedzieć, że jesteś użytkownikiem z segmentu amatorskiego?
Swoją drogą - wydaje mi się, że zlewają Ci się trochę w jedno dwa
zagadnienia: zarządzanie barwą i możliwość wykonania softproofingu.

Co do tysięcy PLN na Photoshopa - nie sprawdzałem wersji Elements, ale może
to będzie jakieś rozwiązanie?

> Zadałem też pytanie na forum o dużo tańszą alternatywę do Photoshopa
> (viewer), pozwalającą na drukowanie z ICC - nikt nie potrafił mi wskazać
> takiego programu. Rozwiązałem i tą kwestię ale był to przypadek, że
> trafiłem na właściwą aplikację.

Korzystam do szybkiego przeglÄ…dania grafik z XnView i AFAIR opcjÄ™
korzystania z profili barwnych ma (nie wgryzałem się jakoś dokładnie). Fakt,
że z CMYKowymi obrazami sobie nie radzi.

> Wiedza dla tak banalnej czynności jak drukowanie nie może bazować na
> przypadkach. Dlatego śmiem twierdzić, że drukowanie z ICC pod Windą jest
> absurdem - to nie jest funkcjonalność dla zwykłych userów pragnących
> "dobrze" drukować.

Zwykły user niestety najczęściej ma trochę inne wymagania, niż taki, który
wymaga zgodności kolorystycznej. Popatrz po samych monitorach - im wyższe
(choć jak wiadomo - często wręcz absurdalne) wartości kontrastu, wyższy
poziom jasności, tym niby wyświetlacz lepszy. Potem jest zdziwienie, że
szczegółów w światłach czy cieniach nie widać… :)

(ciach…)

[ Jeśli chcesz prowadzić fascynującą rozmowę z kobietą, to w zupełności    ]
[ wystarczy abyś od czasu do czasu kiwnął głową.          (JoeMonster.org) ]