Re: Windows 8 - czy ktoś sobie zakpił?

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Thu, 15 Nov 2012 01:45:53 +0100

Dnia Tue, 13 Nov 2012 13:33:57 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

> Nie jestem specjalistą od kalibracji barw i nie używam w
> ogóle ICC, ale na "chłopski rozum" jest to akurat logicz-
> ne. Są przecież możliwe dwa scenariusze:
>
> 1) Masz kalibrator i kalibrujesz sobie sam ekran i drukarkÄ™.
> Oczywiście w konkretnych warunkach oświetleniowych i funk-
> cjonalnych i masz obowiązek te warunki zawsze utrzymywać.
> Od tego momentu nie ma potrzeby przełączania profili ICC
> w żaden sposób, bo są ustawione jedyne dobre, a wszystkie
> programy zgodne z ICC mogą używać tych informacji do pra-
> widłowego odwzorowywania barw na ekranie i wydruku.
(ciach…)

Jest przełączanie profili. Jeżeli tylko zmienisz papier w drukarce,
powinieneś wybrać profil barwny wykonany dla danego urządzenia drukującego i
jego materiałów eksploatacyjnych. :)

Owszem - przy kalibracji używa się pewnych przyjętych za standardowe
wartości (np. jasność między 80, a 120 cd/m2; temperatura barwowa w zakresie
od 5000-6500K, gamma 2,2 (dla Windows) lub 1,8 (dla Maca)). Ale…

Pytanie co się tak de facto chce zrobić. Porównanie wizualne wydrukowanej
odbitki i obrazu na ekranie? W takiej sytuacji, jeżeli warunki oświetleniowe
odbiegają od owych standardowych (wystarczy, że w pomieszczeniu nie masz
referencyjnego źródła światła), to całą kalibrację monitora do wartości
ogólnie przyjętych można sobie…

Korzystanie z uśrednionych profili choćby jednego z elementów już pociąga za
sobą powstanie błędu. Zresztą - można sobie samemu kalibrować i profilować
urządzenia wraz z użytymi materiałami eksploatacyjnymi. Wystarczy, że
urządzenie pomiarowe ma błąd odczytu temperatury rzędu około 500K i już się
pięknie całość rozjeżdża…

Dość dodatkowo zauważyć, że całkiem solidny wpływ na postrzeganie barw na
wydruku czy monitorze ma choćby fakt, że przy obrazie wyświetlanym mamy do
czynienia ze światłem emitowanym, a na wydruku - z odbitym. To już zmienia
percepcję. Dodać do tego działanie ludzkiego mózgu (ktoś kojarzy złudzenie
optyczne z szachownicÄ…, walcem i rzucanym przez niego cieniem?) czy nawet
fakt, że postrzeganie barw na tym samym wydruku potrafi się zmienić mocno w
zależności od tego, na jakie kolory masz pomalowane ściany i dopiero się
robi kwadratura koła. Ale to jedwabiście ciekawy temat. :D

(ciach…)

[ House: Hey, Hey, You Wanted Fair, You Picked The Wrong Job. The Wrong    ]
[ Profession. The Wrong Species.                  ("House M.D. 4x07 Ugly") ]