Re: W czym Windows 8 jest lepszy?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun, 11 Nov 2012 17:26:06 +0100

W dniu 11.11.2012 14:01, Piotr B. (pb2004) pisze:
> Możliwe. Nie zapamiętuję jak w poszczególnych systemach wyglądają Panele Sterowania itp. Nie uznaję tego za środowisko pracy.

Według mnie na środowisko pracy składają się *wszystkie* stan-
dardowe składniki systemu operacyjnego, od narzędzi do konfigu-
racji tego środowiska, aż po pulpit, akcesoria i menedżer zaso-
bów (czyli głównie plików). I w tym środowisku uruchamia się
aplikacje. Czyli klasyczny podział na "graphical user environ-
ment" oraz "applications".

> E tam. Ona już dawno jest w sieci web. Klasyczne klienty mail są na wymarciu na każdej platformie. Jedynie Outlook jest jeszcze rozwijany. Thunderbird i Evolution od kilku lat stoją w praktyce w miejscu.

A gdzie mają stać? :)

W pewnym sensie bardzo dobrze, że stoją w miejscu, bo to zna-
czy, że osiągnęły poziom funkcjonalności którego nie trzeba
już po prostu rozszerzać. Ilu funkcji należy w końcu wymagać
od poczty? Thunderbird rozwinÄ…Å‚ siÄ™ w zakresie wyszukiwania
informacji (i chwała mu za to), ale podstawowa obsługa pocz-
ty od dawna jest całkowicie wystarczająca.

Co do sieci Web, to ja jestem zdecydowanym przeciwnikiem chmu-
ry tak w rozmowach prywatnych, jak i na forum publicznym. Uwa-
żam, że sami kręcimy nią na siebie bicz w postaci reklam,
braku prywatności i możliwości inwigilacji przez dowolne
instytucje. Co prawda nie szyfruję (jeszcze...) całej swojej
poczty, ale kto wie, czy w aspekcie istnienia systemów typu
Echelon nie będzie to konieczne? :) (*) Na razie jednak pocz-
tę prywatną przynajmniej obsługuje mi mój własny serwer.

> Demagogia. Wersja RT jest przeznaczona na tablety i tam jej konkurenci w ogóle tradycyjnego pulpitu nie mają.

No i właśnie teraz podstawowe pytanie -- co w ogóle robi ten
"tradycyjny pulpit" w systemie przeznaczonym dla tabletów?

Windows 8/RT jest zawieszone między dwoma światami. Świat
komputerów osobistych i przenośnych wymaga wysokiej uniwer-
salności, wielozadaniowości, dowolnego konfigurowania zawar-
tości ekranu (okna). Świat tabletów (**) potrzebuje pełno-
ekranowych (póki jesteśmy ograniczeni ekranem rzędu 7"-10")
aplikacji, bardzo ograniczonej wielozadaniowości i bardzo
wysokiego poziomu oszczędności energii. Tam nie trzeba zwyk-
łego pulpitu *w ogóle*, bo aplikacje pulpitowe są niedosto-
sowane do wskazywania palcem i pisania dotykowego.

I dlatego wciąż jestem zdania, że dla jakości Windows lepiej
by było, gdyby Windows 8 nie miał elementów "pod" tablety,
a dla tabletów i tym podobnych rozwijane było ewentualnie
coś na wzór Windows Phone (i to raczej 8, z aplikacjami na-
tywnymi i wyższą stabilnością). Tak zresztą działa Apple
(iOS != Mac OS) czy Linux (Android != GNOME/KDE). Integracja
Windows 9x i NT udała się po latach bólu; integracja tabletów
i pecetów wcale się nie musi udać, a jeżeli się uda, to wed-
ług mnie ze szkodą dla pecetów i ich entuzjastów.

-----
(*) I ciekawe, czy teraz ten post zostanie wyłapany i dokład-
     nie przeanalizowany. Powinienem w nim jeszcze wymienić
     kilka przejawów szkodliwej dziaÅ‚alnoÅ›ci ;)

(**) Do tabletów zaliczam też komputery osobiste pracujące
      jak tablety, z ekranem dotykowym: kioski, stanowiska
      obsÅ‚ugi kas, punkty informacyjne, komputery typu "home
      appliance" i rozrywkowe.