Re: Kopia disc to disc w praktyce

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Fri, 2 Nov 2012 14:19:01 +0100

Dnia Wed, 31 Oct 2012 20:46:53 +0100, OMSON napisał(a):

> Które pojęcia pomyliłem - pytam bez przekory?

No to jedziemy po całym wątku.

> Czy rodzaj dysku SATA/PATA ma tutaj wpływ (np czy sterowniki dysku
> istniejące w przenoszonej instancji systemu mogą wywoływać BSOD-y, czy
> też OS korzysta z uniwersalnych sterowników, które sam sobie doinstaluje
> w razie potrzeby bez perturbacji)?

OS korzysta ze sterowników do kontrolera dysków. Fakt, że obecnie często są
one wbudowane w chipset płyty głównej / są dodatkowymi układami na płycie.
Może być tak, że kontroler z płyty głównej obsługuje zarówno interfejs SATA,
jak i IDE (coraz rzadziej spotykane) lub do obsługi interfejsu IDE stosowany
jest dodatkowy chip. Sterowniki jako tako potrzebujesz nie do obsługi dysku,
ale kontrolera. Bo kontroler - np. w przypadku dysków SATA - może Ci działać
w trybie emulacji IDE / AHCI / RAID.

> Chodzi mi o Wasze doświadczenia z tym związane (także przy jakichś
> prostych rozwiÄ…zaniach serwerowych, gdzie nie wykorzystywany jest RAID).
> Dzięki za opinie. :)

Rzadko prawdę mówiąc spotykam się z rozwiązaniami serwerowymi, które by
przynajmniej dwóch dysków w RAID1 nie miały spiętych. To raz. Dwa - co ma
RAID do interfejsu? W zależności od tego, co potrafi kontroler, konfigurację
RAID robisz sobie na dyskach IDE, SATA, SAS, SCSI…

> System zainstalowany jeszcze na dysku PATA (płyta na VIA KT600/VT8237).
> Przy zmianie na współczesny dysk SATA wystąpią BSOD-y mam rozumieć?

Jeżeli:
1. masz zainstalowane sterowniki do wszystkich kontrolerów dyskowych
2. podczas przesiadki nie nastÄ…pu zmiana trybu pracy kontrolera SATA z
emulacji IDE (jeżeli masz taką włączoną) na AHCI/RAID
przenosiny powinny raczej się udać. Kluczową kwestią nie jest dysk, tylko
dostępność w systemie sterowników do kontrolera, jak i ustawionego na nim
trybu pracy.

> Próbowałem odnieść sie do logiki wynikającej z uważnego czytania - skoro
> dysk PATA to skąd mają być sterowniki SATA obecnie? ;)

Z pakietu driverów do kontrolera dysków. Sterowniki bowiem są właśnie do
kontrolera, a nie do dysku jako takiego.

> Ale to z całym szacunkiem oczywiście do Ciebie, jako że starasz się
> posłużyć dobra radą. Mówiąc wprost - nie ma sterowników SATA. :)

Czyli w Menedżerze Urządzeń masz urządzenia pooznaczane żółtymi
wykrzyknikami?

> Zastanawia mnie tylko, czy VIA potrzebuje sterownika SATA (problem zwykle
> dotyczył Intela o ile dobrze pamiętam)?

Źle pamiętasz. Sterownik potrzebny jest niezależnie od producenta
kontrolera.

> A o co konkretnie zapytujesz kolego? :)

Czy dysk podłączany do kontrolera PATA, czy też dysk SATA i kontroler
pradujÄ…cy w trybie emulacji IDE masz?

> Popraw mnie jeśli sie mylę, ale wydaje mi się, że jeśli chodzi Ci o
> interfejs komunikacyjny ATA dotyczący dysków twardych, to skrót ten
> stosowany jest wymiennie z nazwÄ… IDE.

Tu jeszcze zgoda.

> To czy dotyczy trybu szeregowego czy równoległego, w przyjętej
> nomenklaturze reguluje oznaczenie P lub S poprzedzające skrót ATA.

Nie ma trybu szeregowego lub trybu równoległego. To są dwa osobne standardy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA
http://en.wikipedia.org/wiki/SATA

> Czyli pojęcie IDE tyczy tak dysków SATA jak i PATA... No chyba, że coś źle
> rozumiem? ;)

Źle rozumiesz pojęcia SATA i PATA.
Błędnie wydaje Ci się, że określenie IDE można stosować zamiennie z SATA lub
PATA.
Błędnie wydaje Ci się, że sterowniki mają obsługiwać dysk. Pojęcia
najwyraźniej nie masz o czymś takim, jak kontroler.

[ You can only be free, when you have nothing to loose.                    ]
[                                                     (znalezione w necie) ]