Re: Jak skopiować pliki z zepsutego HD?

Autor: L501 aneryS <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Wed 22 Feb 2012 - 00:27:17 MET

Użytkownik "To Ja" <To@Ja.pl> napisał w wiadomości
news:4f441f1d$0$1209$65785112@news.neostrada.pl...
> Proszę o informację jak to zrobić przy pomocy
> Knoppixa (może jeszcze coś trzeba ustawić) lub
> jak to zrobić jakimś innym, dostępnym narzędziem.

Jeśli nastąpiło uszkodzenie struktury systemu plików (żaden nie jest
stuprocentowo odporny), to w normalny, lub zbliżony do normalnego sposób,
nie zachowasz padniętych plików.
Jakiego rodzaju jest uszkodzenie, czy dysk padł fizycznie, czy fizycznie
gra, natomiast system zgłasza błąd przy próbie dostępu, czy w ogóle, jakiejś
operacji...?
Proponuję użycie tandemu firmy Runtime Software - Disk Explorer + Get Data
Back, oba "for NTFS". Niestety, nie są za free, ale sporo umieją.
Bardzo wskazane jest, aby zdjąć obraz dysku gdzieś na bok i na nim operować,
jeśli to tylko możliwe, chodzi o zabezpieczenie się przed ewentualnym
pogłębieniem uszkodzeń(-ia). Dobrze nawet, jeśli tylko miejsce pozwoli, aby
zdjęty obraz dysku stanowił "matkę", a operować na jego kopii.
Programy te równie dobrze operują na wykonanych obrazach, obraz zdejmiesz
samym Disk Explorerem.
GDB ma kilka opcji odzyskiwania, w każdej opcji może się pojawić kilka
podopcji, na których można operować. Zdarzyło mi się, że musiałem swoje dane
tak ratować. Pamiętaj, aby zrzucać odzyskane dane na inny dysk, niż ten, nad
którym pracujemy.

Zanim podejdziesz do tego tandmu, spróbuj płytę ratunkową Hiren's Boot CD,
wczytaj mini-XP, w nim uruchom Total Commander, masz też możliwość wybrać
ignorowanie przez system praw dostępu (osobna opcja z menu), spokojnie
spróbuj skopiować dane. Jeśli uszkodzenia są natury fizycznej, w pakiecie
ratunkowym jest też dobry program Roadkil Unstoppable Copier (nie jest
jedyny, ale za to za darmo i naprawdę na poziomie). Jeśli uszkodzenia są w
strukturze logicznej, to tandem Runtime może być pomocny. Musisz jednak
wiedzieć, że nawet GDB nie wzystko wyciagnie na wierzch, czasem program o
innym algorytmie działania może sobie poradzić znacznie lepiej. Sukces
odzyskania plików zależy od uszkodzenia - gdy fizyczne, to "czy nośnik
puści", gdy logiczne, to czy pliki są pofragmentowane (istotne przy
uszkodzeniu struktur), czy odpowiedni fragment struktury "linkującej"
ciągłość pliku uchował się (często tak), czy nie nastąpiło np. skrzyżowanie
zawartości (dwa pliki w penym miejscu łączą się i dalej "wiodą wspólny
żywot").

Musisz wiedzieć, że systemowy CHKDSK zwykle pomaga przy uszkodzeniach, ale
bywa, że sporadycznie potrafi podziałać nie w tę stronę, co potrzeba.
Pozostawiam temat otwarty.