Re: Skończyły się literki dysków - co dalej?

Autor: Osadnik <osadnik.www_at_wp.pl>
Data: Sun 14 Jun 2009 - 01:35:53 MET DST

Konrad Kosmowski pisze:

> 1. Coś masz nie tak - tak często to nie pada. Jeżeli masz takie problemy to
> może zainwestuj w RAID i podtrzymywanie zasilania (bo to według mnie główne
> przyczyny "padu systemu plików).

będę miał RAID1 i drugi dysk bieżący będący po części backupem dysku
zewnętrznego. Liczba literek zmniejszy się o 30% (w tej chwili nie jest
to raid tai prawdziwy tylko ręczne kopiowanie)

> 2. To co piszesz jest irracjonalne - obecnie posiadasz kilka dysków i
> rozproszone na nich dane. Pad (sprzętowy - zdarza się często) któregokolwiek z
> tych dysków oznacza utratę jakiejś porcji danych.

Tak sie skalda ze mam od diabła backupów które w tej chwili usuwam,ze
względu na przedawnienie - poleciało jakieś 300GB.

> Co się prędzej przytrafi:
> padnie jeden dysk z wielu, czy jeden dysk z jednego?

Loteria. Już wszystko sie u mnie zdarzyło. Jak na razie padu takiego że
cały dysk był niezdatny do odczytu jeszcze nie było...

> 3. Jeżeli zależy Ci na danych to rób backupy - dysk tutaj nie ma nic do rzeczy,
> może spłonąć, zostać ukradziony, możesz niechcący skasować, błąd sprzętu czy
> oprogramowania może spowodować utratę danych, kot może wylać piwo etc. etc.
> Zależy Ci na danych - rób backup. Np. na domowy NAS (lepsze to niż nic).

Gdyby nie backup to wylądował bym w psychiatryku. 6 godzin przed
rozsypaniem sie MFT zrobiłem backup dysku na nowy który wrócił z wymiany
gwarancyjnej. Dane były krytyczne jednak nie miałem gdzie składować 250GB.

> Serio to bardzo rzadko spotykałem (raz w życiu) realną sytuację, w której
> ograniczenie ilości literek miało znaczenie.

u mnie jest ono chwilowe. Ale po raz 3.

> Tak czy inaczej z tego co piszesz bez reorganizacji przestrzeni składowania
> specjalnie nic nie zmienisz - czeka Cię ona wcześniej czy później i odpowiedzią
> jest faktycznie większe, mniej rozproszone woluminy - niestety taka specyfika
> MS Windows.

Dążę do tego - bo średni rozmiar partycji musi rosnąc proporcjonalnie do
całego dysku.

> BTW (to już mój lazyweb) w architekturze PC ile partycji może istnieć na
> dyskach? Musi być jakieś ograniczenie - jak ono wygląda (odnośnie np. Linuksa)?

hmm wg. wiki to partycji na dysku może być nieskończenie wiele a dysków?
sdx, hdx?