Re: Bezpieczne repartycjonowanie na XP

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sat 10 Nov 2007 - 18:50:36 MET

"Michal Kawecki" napisał:

> Oj, z tym to ja się absolutnie nie zgadzam. Backupy backupami,
> te też trzeba robić oczywiście, ale jak się sypnie pierwsza partycja
> to traci się i system, i dane.

Miałem na myśli pad fizyczny raczej.

 A jakoś tak się składa, że najczęściej sypie się
> właśnie pierwsza partycja, druga pozostaje zdrowa.

Przy pojemnościach współczesnych dysków, ta druga partycja najczęściej
wyjeżdża poza obszar 128 GiB. A jak doskonale wiesz z autopsji, często
użytkownicy w razie problemów sięgają do różnych dziwnych narzędzi, które z
tym adresowaniem 48-bitowym radzą sobie różnie. I nagle okazuje się, że ta
partycja z danymi również przestaje być zdrowa ;-)
Ale generalnie chodziło mi o coś innego: mianowicie o demoralizujący wpływ
posiadania drugiej partycji. Pies trącał trzymane tam instalki, pornosy,
gry, obrazy partycji systemowej czy inne Niesłychanie Potrzebne Rzeczy. Ale
jeśli użytkownik trzyma tam kopie (podkreślam - kopie, nie oryginały)
danych, to najczęściej uważa, iż już jest dostatecznie zabezpieczony i z
serwera nie uważa za stosowne korzystać. Bo szkoda czasu, backup wszak już
mam. I potem, w razie draki, jest płacz, zgrzytanie resztek zębów i
pretensje do admina. Tak, właśnie do admina, no bo to on założył tę drugą
partycję i "kazał" tam trzymać kopie. Dlatego w dobrze pojętym interesie
wątkotwórcy jest niejako zmuszenie użytkowników do korzystania z serwera,
jako "jedynie słusznego" miejsca na backup danych.

> Kolejny przykład wykorzystania drugiej partycji to zapisywanie na niej
> obrazu pierwszej. Bez podziału na dwie partycje byłoby to niemożliwe.

OK. Dlatego napisałem, że przy tworzeniu budżetu korzyści należy uwzględnić
sposób instalacji i przywracania systemu. Ale optowałbym za partycją z
atrybutem "hidden" lub bez przydzielonej literki, z powodów jak wyżej.

> Trzeci powód to np. możliwość krzyżowego przechowywania danych pomiędzy
> usieciowionymi komputerami, co zdecydowanie podnosi bezpieczeństwo tych
> danych. Nawet jeśli robi się regularne backupy na zewnętrznym nośniku.

Tak, ale w tym momencie dyskusji to jeszcze bajka o żelaznym wilku ;-)
Jako że w sieci wątkodawcy najwyraźniej nie jest wdrożona żadna, nawet
podstawowa polityka bezpieczeństwa danych ;-)

JoteR