Re: [XP] Kopia dysku z XP - czy ten spos?b zadzia?a???

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sat 13 Oct 2007 - 23:50:37 MET DST

** Eca <quest@op.pl> wrote:

> Zastanawiam się czy następująca rzecz ma prawo zadziałać ale po kolei:

> Otóż na partycji C mam zainstalowany Win98. Na partycji D mam świeżo
> zainstalowany XPSP2 i to jest właśnie w 90% używany przeze mnie system na
> kompie, a Win98 tylko awaryjnie (internet działa mi tylko pod XP),

Ale po co tak? Do awaryjnych sytuacji wystarczy np. linuksowy System Rescue CD
czy Hirens Boot. Nie trzeba nic na dysku instalować. Albo nawet sama płyta
instalacyjna z Windows XP - ma szczątkowe narzędzia do odzyskiwania.

> I mam pytanie

> Chciałbym wykonać kopie tego systemu XP wraz z wszystkimi ustawieniami i
> zainstalowanymi programami, żeby w razie czego zgrać to wszystko bez
> czasochłonnego wgrywania i ustawiania wszystkiego po kolei.

Zrób obraz partycji. No i dobrze byłoby gdybyś rozdzielił sobie dane (np. Twój
profil) od programów. Przykładowo umieszczając profil i wszelkie dane na
oddzielnej partycji.

> Czy sposób opisany poniżej zadziała:

> 1. Z poziomu Win98, który jest na dysku C przegram teraz całość z dysku D na
> płytę DVD (i w ten sposób utworzę wspominana kopię).

1. Windows 98 niebaudzo sobie radzi bez dodatkowych sterowników z NTFS. Chyba
nie posadziłeś tego XPka na FAT? Jeżeli posadziłeś na FAT to właśnie się samemu
prosisz o taką sytuację, w której będziesz musiał coś odzyskiwać.

2. Płyty DVD nie są najlepszym nośnikiem na backupy.

> 2. W razie czego jak system XP będzie szwankował porostu uruchomię komp pod
> win98 wykasuje całą zawartość dysku D (lub sformatuję) następnie przegram
> całą zawartość płytki na D

Nie jestem do końca pewien ale to ma duże szanse nie zadziałać. Windows nie
stosuje filozofii uniksowej, że wszystko jest zwykłym plikiem, nawet nowoczesne
uniksy nie bardzo się z tego wywiązują. Nie mam tu doświadczenia, ale wydaje mi
się, że będziesz musiał zrobić sporo więcej niż samo kopiowanie plików.

Istotne też jakim narzędziem je skopiujesz. Bo takim zwyczajnym to możesz
utracić metadane jak chociażby daty utworzenia plików itp.

> 3. ... noi czy uruchomi sie tak zakonserwowany XP bez oporów :) Czy to w
> ogóle to zadziała?

Ma szanse ale to chyba nie jest dobry pomysł.

> Jeśli nie to proszę o podpowiedź za pomocą jakiego narzędzia można cóś
> takiego uczynić, tak żeby sposób był pewny a możliwie mało skomplikowany.

Nie wiem po co upierasz się na tym Windows 98. Nie lepiej zainstalować sobie
drugiego XPka jak chcesz w ten sposób? Licencja pozwala Ci na coś takiego, a
narzędzia z Windows XP o wiele lepiej poradzą sobie z Windows XP niż Windows
98. Być może ntbackup (znajdziesz na płycie Windowsa) w zupełności wystarczy.