Monitor obciążenia systemu

Autor: Jan Stożek <conus-spm_at_chello.pl>
Data: Sat 31 Mar 2007 - 21:50:42 MET DST

Witam,

        Mam na laptopie Windows xp pro, które generalnie chodzi, jakby
chciało, a nie mogło. Tzn. czasy reakcji są tragicznie długie,
aplikacje uruchamiają się bardzo długo itp. Tymczasem wbudowany
monitor systemu pokazuje, że 90-95% czasu zajmuje proces
bezczynności, a z 490 MB wbudowanych w laptopa mam wolne 80-120 MB.

        Mam podejrzenie, że przyczyną jest albo współdzielenie plików (mam
sporą liczbę plików rezydujących na serwerze zaznaczonych jako
współdzielone, żeby mieć ich kopie off-line), albo nadmierna liczba
poinstalowanych gadżetów. A może jeszcze coś innego?

        W związku z tym mam pytanie: czy jest dostępne jakieś oprogramowanie
(najlepiej darmowe, oczywiście :) które pokazałoby RZECZYWISTE
obciążenie systemu i podział czasu pracy, a nie podział czasu pracy
procesora - bo to nie jest do końca to samo.

        Czyli jeżeli np. proces X próbuje dostać się do dysku i przez 300 ms
oczekuje na dane, to narzędzie powinno pokazać "proces x: oczekiwanie
na dysk - 30%" albo "proces x: 30%", a nie "proces x: 1%" - bo tyle
czasu procesora rzeczywiście zajmuje sam proces, a reszta czasu to
oczekiwanie na dane z dysku, kiedy proces macierzysty jest
zawieszony.

        To samo dotyczy pamięci - proces, który został wyswapowany i nie
jest "odwieszany", praktycznie nie zajmuje RAM i nie spowalnia
komputera, więc nie ma wpływu na szybkość komputera. Natomiast nawet
niewielki proces, który jest często "żywy" - musi być albo cyklicznie
wczytywany do RAM, albo musi RAM zajmować permanentnie - czyli
rzeczywiście obciąża system. Natomiast dla monitora 30 MB RAM i 30 MB
swapa, to to samo.

        Nie wiem, czy wyrażam się jasno, ale chciałbym zlokalizować
aplikacje / moduły / gadżety itp., które rzeczywiście spowalniają mi
komputer - albo zajmując pamięć, albo powodując swapowanie albo może
nadmiernie komunikując się z dyskiem. Bo wbudowany monitor, niestety,
zbyt wielu informacji w tym zakresie nie daje.

        Z góry dzienkju za pomoc.

--
Pozdrawiam,
(js).