Re: System plikow NTFS, RAID i ochrona danych

Autor: Szacho <Szacho_at_go2.nospam.pl>
Data: Thu 22 Jun 2006 - 10:16:58 MET DST

"Janek" wrote in message

> rozwazam dokupienie dysku (ewentualnie dwoch) i zrobienie partycji RAID.
> bedzie
> to raid typu 0, poniewaz taki obsluguje moja plyta glowna (tylko 0 i 1, a
> 1 nie
> chce).

Do desktopa to średnio polecam, w zależności od kontrorela jaki posiadasz.
Na swoich dwóch kompach mam zrobiony raid, pierwszy na sil 3112A (raid 0)
drugi
na ICH7R (system raid 0, dane raid 1), w jednym i drugim komputerze po dwa
dyski.
Na tym pierwszym raz na jakiś czas zdarząją się błedy łączie z wysypaniem
rejestru
(dwukrotna awaria) inne to, przeważnie błędy w plikach szybko dające się
naprawić chkdsk.
Drugi komp pracuje bezproblemowo.

> celem jest oczywiscie zwiekszenie wydajnosci systemu (w szczegolnosci
> praca na kilku aplikacjach jednoczesnie).

Raid 0 jest fajny, ale czasami problematyczny, i przypadku awarii wymagający
większych niż przeciętne znajomości systemu oraz umiejętności naprawy
(jeżeli
oczywiście zależy ci na danych), moim zdaniem, jeżeli chodzi o wydajność
w aplikacjach, lepiej zainwestwować w szybki dysk, oraz więcej ramu.

> pytanie brzmi: czy system plikow NTFS poradzi sobie z "padnieciem"
> pojedynczych
> sektorow na jednym lub wiekszej ilosci dyskow?

to zadanie akurat przypada na dysk/kontroler na którym masz macierz

> oraz pytania pomocnicze: czy wymagane jest jakies specjalne formatowanie?
> czy ewentualna redundancja spowalnia prace systemu (dyskow i/lub
> procesora).

z pod poziomu kontrolera budujesz macierz wg instrukcji od płyty głownej,
następnie instalujesz OS, i postępujesz identycznie jak w przypadku
pojedyńczego
dysku.

--
Pozdrawiam