System plikow NTFS, RAID i ochrona danych

Autor: Janek <johny131313WYTNIJTO_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 21 Jun 2006 - 17:51:10 MET DST

Witam, mamy pytanie odnosnie systemu plikow NTFS:
slyszalem ze system ten dostarcza takze pewna kontrole i korekcje bledow. w
zwiazku z tym mam kilka pytan, ale zaczne od poczatku:
rozwazam dokupienie dysku (ewentualnie dwoch) i zrobienie partycji RAID. bedzie
to raid typu 0, poniewaz taki obsluguje moja plyta glowna (tylko 0 i 1, a 1 nie
chce). celem jest oczywiscie zwiekszenie wydajnosci systemu (w szczegolnosci
praca na kilku aplikacjach jednoczesnie).
poniewaz ma to byc raid 0, nie bedzie zapewnione sprzetowe zabezpieczenie przed
bledami.
pytanie brzmi: czy system plikow NTFS poradzi sobie z "padnieciem" pojedynczych
sektorow na jednym lub wiekszej ilosci dyskow? zakladam ze nie "padnie" mi caly
dysk (przed tym sie inaczej zabezpiecze). chodzi mi tylko o to, zeby nie bylo
sytuacji ze nie moge otworzyc pojedynczego pliku (zdarzalo mi sie to na jednym z
dyskow, ale tam "padlo" kilkadziesiat megabajtow). nie chodzi mi o mirroring ale
o jakis rodzaj redundancji.
oraz pytania pomocnicze: czy wymagane jest jakies specjalne formatowanie?
czy ewentualna redundancja spowalnia prace systemu (dyskow i/lub procesora).
w necie znalazlem niewiele, tylko takie okreslenie: "Jeśli dysk jest
sformatowany jako odporny na uszkodzenia wolumin NTFS, sterownik odporności na
uszkodzenia systemu Windows 2000 dynamicznie odzyskuje prawidłową kopie danych
przechowywanych w uszkodzonym sektorze i wysyła ostrzeżenie o uszkodzonym
sektorze do systemu NTFS"
plyta glowna to: Gigabyte GA-K8N51GMF-9 (podobno te raidy na plytach sa tak
naprawde softwareowe, no ale sie nie znam)

Pozdrawiam,

Janek