Re: Plik Boot.ini -> jakiś problem.

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 16 Apr 2006 - 22:22:15 MET DST

"Taarna" e1u10e$5ph$1@node2.news.atman.pl

> Mój boot.ini - jak się okazało - w ogóle nie istnieje (przy wyszukiwaniu
> na wszelki wypadek odznaczyłam ukrywanie plików systemowych). Komputer
> niedawno był w naprawie u znajomego. Mam go zamordować od razu czy
> chwilkę się wstrzymać?
> Dziękuję za taką gotowość do pomocy :)

> PS. Jakich awarii wynikających z braku tego pliku mogę się spodziewać?

Prawie na pewno żadnych -- to plik, którego zawartość wskazuje, skąd i jak
załadować resztę systemu. Po załadowaniu systemu ten plik jest niepotrzebny
aż do kolejnego uruchomienia systemu. Jednak jeżeli były w tym pliku zawarte
jakieś ciekawe opcje -- to istotnie Windows mógłby pracować niepoprawnie bez
tego pliku, ale prawie na pewno takich opcji ciekawych i koniecznych do pracy
komputera tam nie było, bo automagicznie nie pojawiają się tam.

Oto na przykład mój boot,ini:

  [boot loader]
  timeout=0
  default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
  [operating systems]
  multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Gdyby było kilka różnych linii pod linią '[operating systems]' a 'timeout'
nie byłby ustawiony na '0' (zero) -- można by było w trakcie ładowania
systemu określić, z której partycji ma to ładowanie być kontynuowane,
a tak -- ładuje się z domyślnej. Ostatnia linia jest dla świętego spokoju,
aby nie tracić z oczu :) jej składni. Liczba '0' (zero) przy 'timeout'
znaczy tyle, że system daje mi zero sekund do namysłu, którą z linii
znajdujących się pod linią '[operating systems]' ma wybrać do interpretacji.
Jeśli zadany czas minie, a ja nie podejmę decyzji -- system podejmie ją za
mnie i wybierze to, co znajduje się pod linią 'timeout'. :)

Jak widać WXP, z którego startuję, znajduje się na partycji o numerku '2' (dwa)
(partycje numerowane są od liczby '1' (jeden), w przeciwieństwie na przykład do
dysków, które numerowane są od '0' (zera)) ale mógłby znajdować się na przykład
na partycji o numerku '1' (jeden) na tym samym dysku i wówczas należałoby nieco
inaczej to zapisać: 'multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)'. Można mieć całą masę
takich systemowych partycji i przy starcie systemu -- określać, z której ma być
kończone jego ładowanie. Innymi słowy jest to plik szczątkowego bootmanadżera. :)

W taki sposób można wybierać start nie tylko pomiędzy systemami WNT (na przykład WXP),
ale także innymi, o ile te inne są stosownie zainstalowane. Ja akurat z tej możliwości
nie korzystam i mam niezależne partycje bootujące, dzięki czemu pad jednej niczego nie
psuje w pozostałych. Jeżeli zechcę, aby kolejny start odbył się z innej partycji -- po
prostu ustawiam ją jako aktywną partycjonerem albo edytorem dysku.

> Od jakiegoś czasu obserwuję dziwne "zachowania" komputera i chciałabym
> je porównać z tymi, jakie wyniknąć mogą z problemów z plikiem boot.

Na przykład dwie z opcji wycinają z użycia fragment RAMu i jeśli ten fragment
powinien zostać wycięty (bo akurat jest jakiś problem sprzętowy; na przykład
u mnie jest) lecz wycięty nie jest -- skutki mogą być co najmniej trudne do
przewidzenia, ale prawie na pewno u Ciebie tak nie jest, bo raczej byś o tym
wiedział.

> Pozdrawiam serdecznie

Też pozdrawiam.

E. :)