Re: Bootowalne CD XP i BigLBA

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 12 Jan 2006 - 00:59:27 MET

Użytkownik "j_marek" <j_marek@USUN_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:dq1f7t$1h01$2@news2.ipartners.pl...
> W wiadomości: gtjupd.6l.ln@kwinto.prv,
> Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> napisał(a):
> [...]
> O ile wiem nie można przekopiować plików działającego systemu.
> Zwykle do podobnych operacji stosowałem swój system. Podpinałem
> po kolei dyski aby przekopiować pliki. Ale tym razem chciałem
> przenieść własny system i nie chciałem z tym dyskiem biegać po
> jakiś komputerach.

Generalnie to system powinno się przenosić wraz z całą partycją, a nie
plik po pliku. NTFS obsługuje funkcje, które przy takim kopiowaniu mogą
nie być niedostępne lub skopiowane w sposób odbiegający od oryginału,
np. tzw. alternate data streams, bądź choćby uprawnienia. To o czym
piszesz wystarczało może w czasach Win98, ale tutaj bym nie kombinował
tylko zrobił to porządnie.

> Sytuację mam taką. Jeden komputer, dwa dyski i chce przenieść
> system. Zatem potrzebuje trzeci element aby to wykonać. No i ten
> element musi dać się uruchomić na "gołym metalu".
>
> Postanowiłem nie korzystać z programów do zarządzania partycjami,
> bo nie chcę zrobić klona partycji tylko chcę przenieść pliki na
> większy dysk. Dlatego preferuję narzędzia systemowe i wolę nie
> dobierać się innymi programami do NTFS-a.

Tego właśnie nie zrozumiałem poprzednio, ale teraz już wyjaśniłeś -
chcesz przekopiować tylko wybrane foldery, resztę pomijając. Czy tak?.

> Powody są dwa:
> 1. Musiałbym się w taki program wyposażyć. Najprawdopobniej zakupić.
> 2. Ale co ważniejsze przetestować i mieć do niego zaufanie. To
> znaczy, że mój wybór jest dobry.

Z pełnym zaufaniem możesz użyć sugerowanego wcześniej BootIta. Wersja
trial nie ma właściwie ograniczeń funkcjonalnych.

> Dlatego podjąłem decyzję, że w tym momencie chce po prostu
> przekopiować te pliki. Dlatego wpadłem na pomysł odpalania
> Windows-a XP z CD-ROM-u.
>
> Czy ten pomysł jest taki straszny?

Nie, nie jest straszny ;-). Ale strasznie komplikuje to co zamierzasz
zrobić (tj. sklonowanie systemu).

[...]
> Staram się nie stosować fdisk-a w XP/2k. Znalazłem w archiwum
> grupy link do narzędzie z dedykowaną funkcją czyszczenia podpisu
> dysku: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

Używania fdiska do partycjonowania dysku też nie polecam, ale polecenie
fdisk /mbr jest w zasadzie nieszkodliwe. Wracając do usuwania podpisu
dysku - w BootIt masz do tego osobne polecenie Clear sig.

> O czym pisałem w poprzednim poście.
>
> Czy cały problem z podpisem dysku objawia się błędem w czasie próby
> ładowania userinit.exe?

Nie tylko. Czasami system nie chce w ogóle wystartować.

> Czy zatem wystarczy poprawić klucz:
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows
> NT\CurrentVersion\Winlogon Userinit=C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
>
> Nie chciałbym doprowadzić swoimi zmianami do tego aby mój starty
> system przestał startować :-)
> Jak dobrze rozumiem radzisz ustawić:
> Userinit=userinit.exe
>
> I system sam odnajdzie ten plik bez podania ścieżki za każdym jego
> uruchomieniem?

Tak - bo wtedy będzie szukał w ścieżce systemowej, która wskazuje m.in.
na bieżący katalog \System32.

> [...]
> [...]
>
> Zatem czy aby zainstalować system na takim dysku muszę mieć płytę
> instalacyjną XP z preinstalowanym jakimś service pakiem. Jak
> wygląda ten problem?

Możesz postawić sam goły system, ale tylko na partycji kończącej się
poniżej obsługiwanej granicy. Zaś resztę dysku spartycjonuj dopiero po
zainstalowaniu SP. Na dysku podczas instalacji nie może być partycji
FAT32/NTFS położonych wyżej.

> [...]
> [...]
>
> Nie ma potrzeby korzystać z programów do grzebania po plikach
> rejestru jeśli ma się regedita.
> Wystarczy wybrać: HKEY_USERS i zacznie działać menu Plik ->
> Załaduj gałąź Rejestru.

Oczywiście. Trzeba tylko mieć pod ręką drugi system. Wnioskując z doboru
narzędzi których chcesz użyć założyłem, że wolisz to zrobić spod
DOS-a...

> Aktualnie stosuję tą opcję do czyszczenia kont innych użytkowników
> po programach, oraz do robienie kopii zapasowej rejestru.
>
> Przykład:
> reg load HKU\Gosc "C:\Documents and Settings\Gosc\ntuser.dat"
> reg export HKU\ C:\Kopie\Dane\Rejestr\Kopia_HKU.reg
>
> Zatem mam nadzieję, że w ten spód będę stanie otworzyć plik
> rejestru na nie działającego systemu.
>
> Na początek spróbowałbym zmienić nazwę klucza:
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
>
> Ponieważ ręczna edycja tych wszystkich danych binarnych nie jest
> przyjemna. System powinien odtworzyć sobie litery dysku.

Owszem, z tym że ja bym pozostał raczej przy opróżnieniu tego klucza a
nie jego przemianowywaniu. Może lepiej zrób wcześniej próbę generalną.

> A to wszystko tak się pokiełbasiło właśnie z względu na BigLBA,
> ponieważ nie byłem wstanie podzielić dysku z pod bootowanych
> CD-ROM-ów. Więc użyłem systemu, który mam zamiar kopiować.

No niestety - dysk można do końca podzielić dopiero po posadzeniu
systemu na nim i wgraniu SP. A ponieważ z reguły i tak trafia on na
pierwszą partycję, to chyba nie jest to jakimś "strasznym" problemem...
;-)

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/