Re: [winxp] jak nagrac plyte OEM z dysku?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 10 Jan 2006 - 00:55:15 MET

Użytkownik "j_marek" <j_marek@USUN_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:dptf3o$2b3c$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
> Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> napisał(a):
> [...]
> [...]
>
> Witam!
>
> Jednak w miarę uniwersalną dyskietkę startową z obsługą CD-ROM-ów
> jaką znam tworzy aplet "Dodaj/usuń programy" z Windows-a ME, może
> jeszcze z 98 (ME ma załatanego fdiska). Wcześniej musiałem
> tworzyć dyskietki startowe pod konkretny CD-ROM z użyciem
> sterowników dostarczonych przez jego producenta. Była to pewna
> uciążliwość. Jakoś wcześniej z dyskietkami startowymi 95
> dostarczonymi przez Microsoft były jakieś problemy.

Uniwersalne sterowniki dostępowe do praktycznie wszystkich napędów CD są
od wielu, wielu lat domyślnie umieszczane na dyskietkach startowych
rodem z MS. Rozwiązania alternatywne - tj. np. FreeDOS - także takowe
mają. Może kiedyś były wymagane sterowniki dopasowane do napędu, ale
dziś wszystkie napędy działają według jednej ustandaryzowanej
specyfikacji.

> Reasumując: Boot sektor CD-ROM-u nie jest wymagany ale a większości
> przypadku jest wygodniejszy.

Oczywiście - ale DOS może być rozwiązaniem w przypadku takich problemów
jak ten, z którym boryka się autor wątku.

> Czy nadal producenci CD-ROM-ów dostarczają do nich sterowniki
> DOS-we? Ostatnio jakoś ich nie widuję.

Nie, bo nie ma już takiej potrzeby. Skończył się czas bezhołowia w
projektowaniu języka w jakim one "rozmawiają" ;-).

> Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden problem, który może zdarzyć
> się w czasie odpalania DOS-wego instalatora XP. Czy nie ma on
> jakiś konkretnych wymagań pod względem pamięci i sterowników
> załadowanych do jej obsługi: HIMEM.SYS i EMM386.EXE.

Hmm... wydaje mi się, że żadnych poza himem.sys. Jedyne na co warto
zwrócić uwagę, to to że tu wszystko dzieje się spod DOS-a, tak więc nie
jest możliwe partycjonowanie dysku podczas instalacji - trzeba partycje
przygotować sobie wcześniej, np. fdiskiem. Oraz to, że pod pliki
tymczasowe wymagana jest partycja rozpoznawalna dla DOS-a. Czyli nisko
położona FAT32. Wielokrotne partycje podstawowe nie będą rozpoznawane.
Tak więc tak naprawdę to ta forma instalacji przeznaczona jest raczej do
stawiania systemu z instalki przegranej na uprzednio przygotowany dysk
twardy, a nie bezpośrednio z CD...

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/