Re: Jak podzielić dysk na pół

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 07 Jan 2006 - 00:35:42 MET

Użytkownik "j_marek" <j_marek@USUN_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:dpmtjg$1vot$1@news2.ipartners.pl...
> Witam!
>
> Właściwie nie chodzi o dokładne połówki, tylko mniej więcej równe
> dwie części. Mam dysk 160 GB (wg producenta dysku). Tak naprawdę
> jest to ok. 149 GB (binarne giga). Chce założyć dwie partycje na
> tym dysku. Jedną systemową, drugą na archiwa.

No problem. Uruchom diskmgmt.msc i zrób co trzeba. Albo bezpośrednio
spod instalatora Windows.

> Dzielę dysk ze względu na szybszość defragmentacji. No i może aby
> upewnić się czy pliki systemowe będą się znajdować w tej szybszej
> części dysku. Prędkość linowa na dysku przy tych samych obrotach
> zmienia się. Zatem ścieżki (czy właściwie całe cylindry)
> zewnętrzne powinny oferować lepszą wydajność od wewnętrznych. Jak
> mi się wydaje pierwsza partycja powinna być szybsza.

Różnicę możesz sprawdzić np. hdtach-em. Jeśli będzie warta uwagi...

Ja bym się skupił raczej na kwestiach bezpieczeństwa danych. Na przykład
przeniósł bym je na drugą partycję, na pierwszej - małej - pozostawiając
jedynie sam system i profile. W ten sposób w przypadku ewentualnej
reinstalacji systemu bądź po padzie pierwszej partycji nic nie zginie
poza systemem, a ten można błyskawicznie odtworzyć z obrazu. Poza tym
partycje mają być oczywiście obowiązkowo w NTFS.

> Zatem dzieląc dysk chcę osiągnąć te dwa efekty. Powstaje pytanie,
> jak wyznaczyć wielkość partycji. Czy należy czymś się kierować i
> zaokrąglać wielkość partycji do wielokrotności jakieś liczby? Np.
> Giga (binarnego).

Tym zajmie się program do partycjonowania. Jemu będzie zupełnie
obojętne, czy wielkość partycji kończy się na dwa zera czy na dwie
dziewiątki ;-).

Żadnego.

--
M.   [MS-MVP]