Jak podzielić dysk na pół

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Fri 06 Jan 2006 - 23:34:27 MET

Witam!

Właściwie nie chodzi o dokładne połówki, tylko mniej więcej równe dwie
części. Mam dysk 160 GB (wg producenta dysku). Tak naprawdę jest to ok. 149
GB (binarne giga). Chce założyć dwie partycje na tym dysku. Jedną systemową,
drugą na archiwa.

Dzielę dysk ze względu na szybszość defragmentacji. No i może aby upewnić
się czy pliki systemowe będą się znajdować w tej szybszej części dysku.
Prędkość linowa na dysku przy tych samych obrotach zmienia się. Zatem
ścieżki (czy właściwie całe cylindry) zewnętrzne powinny oferować lepszą
wydajność od wewnętrznych. Jak mi się wydaje pierwsza partycja powinna być
szybsza.

Zatem dzieląc dysk chcę osiągnąć te dwa efekty. Powstaje pytanie, jak
wyznaczyć wielkość partycji. Czy należy czymś się kierować i zaokrąglać
wielkość partycji do wielokrotności jakieś liczby? Np. Giga (binarnego).

Być może problemu by nie było gdyby producenci produkowali dyski o
wielkościach okrągłych z punktu widzenia liczb binarnych, a nie
dziesiętnych. Czy zatem utworzyć jedną partycję 80 GB (binarnych), a drugą
z pozostałości. Czy dwie partycje po ok. 74 GB. Czy ma to jakieś specjalne
znaczenie?

P.S. Mam nadzieję, że wystarczająco jasno przedstawiłem problem.

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski