Re: Instalacja WinXP - pytanie proste, ale nie oczywiste

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 06 Jan 2006 - 19:46:22 MET

Użytkownik "latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości
news:dpmbfn$shj$1@inews.gazeta.pl...
> Witam,
>
> O ile sie nie myle, to jest tak, że instalacja WinXP
> odpalona z CD wykrywa sobie dyski i pozwala wyrbac
> dowolną partycję w celu zainstalowania tam systemu.
>
> Jednak - jesli wybiorę partycję na dysku, który instalka
> uzna jako "drugi" (np. slave, albo dysk na drugim kanale),
> to sektor startowy (mbr, czy jak to tam sie nazywa) i tak
> zostanie zainstalowany na pierwszym dysku!, co moze być
> problemem podwójnym - gdy ten pierwszy wyjmiemy
> i zostanie tylko ten drugi z nowym systemem, a takze gdy
> bede chcial odpalic stary system z tego pierwszego.

Owszem, tak właśnie działa instalator Windows. Konfigurację bootmanagera
możesz poprawić ręcznie, ale niestety już po instalacji nowego systemu.
Można też w ogóle zrezygnować z instalacji bootmanagera, zdaje się że
jest to możliwe przy instalacji unattended.

> Reasumując:
> mam nowy dysk, jest w kieszeni wyjmowalnej i chcę na nim
> postawić Windows XP, a jednoczesnie w srodku kompa jest
> pierwszy dysk z dzialajacym Windows XP, to czy koniecznie
> muszę rozkręcać kompa i fizycznie odłączać pierwszy dysk,
> aby spokojnie zainstalować system na tym drugim?

Najpierw upewnij się, że w ogóle uda Ci się odpalić ntloadera z tego
zewnętrznego dysku. Stawiam orzechy przeciwko dolarom, że Ci się to nie
uda. Zdaje się, że ostatnio kupiłeś sobie nowy dysk SATA i podpiąłeś go
poprzez USB, czyż nie tak? ;-)

> Oczywiscie docelowo mają to byc dwa niezalezne systemy
> na obu dyskach, a to z ktorego odpalam chcę wybierać
> w BIOS-ie i tylko i wyłacznie w BIOS-ie, żadnych boot-loaderów
> alergicznie nie toleruje.

Ciekawe. Nie wiem czy wiesz że zwykły kod startowy instalowany w MBR
dysku np. poleceniem fdisk /mbr, fixmbr, bądź podczas instalacji
systemu, też jest bootmanagerem....

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/