Re: XP - Po podłączeniu dysku z innego komp dane zniknęły

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 30 Aug 2005 - 21:54:24 MET DST

Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <spam@precz.tw> napisał w wiadomości
news:df2bbp$snh$1@nemesis.news.tpi.pl...
> jjozi jj napisał(a):
[...]
> NIe wiem dlaczego (moze mnie ktos oswieci) ale windowsy (inne
> systemy tez ale zadziej) maja wielkie problemy z dyskami ktore
> byly partycjonowane w komputerach z kiepskim biosem i wtedy sobei
> samowolnie zmieniaja te tablice niezadko sprawiajac problemy
> takie jak twoje (i moje bo tez mi tak sie zdazalo).

[...]

Spróbuję odpowiedzieć: po pierwsze - nie jest to bynajmniej domena
Windows, bo pod Linuksem też mi się to zdarzało. Miałem swego czasu
spore kłopoty, żeby to odkręcić, dopóki oczywiście nie poznałem
metody. Problem /moim zdaniem/ wynika stąd, że niektóre BIOS-y na
obecnych płytach głównych są zbyt inteligentne, tj. odczytują
parametry (pierwszej?) partycji na dysku i przyjmują na jej podstawie,
że są one właściwe dla całego dysku. I tak też raportowany jest taki
dysk systemowi. W efekcie wszystkie partycje mogą stać się dla systemu
nieczytelne; a co gorsza - każda próba zapisu na takim dysku może
tylko pogorszyć sytuację. Podobnie będzie także wówczas, gdy cały dysk
spartycjonowano z innymi ustawieniami CHS, niż zostały mu one później
przydzielone na płycie, do której został następnie podpięty. A
ponieważ (tu już spekuluję nieco, proszę nie bić ;-)) Windows stosuje
nowe ustawienia z opóźnieniem (po restarcie), stąd problem ten
zaistniał dopiero po zrestartowaniu systemu.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/