Re: XP - Po podłączeniu dysku z innego komp dane zniknęły

Autor: Lukasz Sczygiel <spam_at_precz.tw>
Data: Tue 30 Aug 2005 - 21:16:54 MET DST

jjozi jj napisał(a):
> Witam Grupowiczów,
> Podobny problem pojawiał się na grupie ale mój jest nieco inny:
>
> Podłączyłem dysk z komp. na którym zainstalowany był win98 do komp. z
> systemem XP. Po uruchomieniu systemu wyświetlił się dymek z komunikatem że
> system XP pomyślnie zainstalował ten dysk i należy wykonać restart. Po
> restarcie dysk jest widoczny ale próba otworzenia skutkuje komunikatem "dysk
> nie jest sformatowany". W Narzędziach administracyjnych / Zarządzanie
> komputerem / Zarządzanie dyskami , w/w dysk ma system plików RAW.
>
> Przed wzkonaniem restartu pliki na dysku bzz dostepne.
> [...]
XP czasem tak ma ze sobie miesza w partycjach. Sprobuj odpalic knoppixa i
w nim w oknie terminala wpisac "su root"
nastepnie cfdisk.
Tam ci sie pokaze tablica partycji
zobacz czy partycje tam sa i czy sa takiej wielkosci jakiej byly.
jesli sa to nadaj im typy jakie powinny byc.
czyli pewnie 0c i 0b dla win fat32 i win fat 32 lba (ten jesli dysk jest
duzy).
Nie odpalaj tego dyska pod winda bo durny XP sobie to przerobi zas na
swoja modle.
Zrestartuj sobie knoppixa i dyski powinny sie pokazac na pulpicie
kliknij sobie na ikonke i skopiuj zawartosc tam gdzie ci pasuje.
Jesli to nie zadziala to mozesz sprobowac programu gpart ktory szuka
partycji.
Ale jesli odzyskales wiekszosc plikow z danymi albo wszystkie to olej te
instalacje windowsow i zainstaluj wszystko od nowa.

NIe wiem dlaczego (moze mnie ktos oswieci) ale windowsy (inne systemy
tez ale zadziej) maja wielkie problemy z dyskami ktore byly
partycjonowane w komputerach z kiepskim biosem i wtedy sobei samowolnie
zmieniaja te tablice niezadko sprawiajac problemy takie jak twoje (i
moje bo tez mi tak sie zdazalo).
Generalnie do partycjonowania nie uzywac wynalazkow typu partition magic
(na pewno stare wersje) czy fdisk spod windowsa. U mnie najlepiej sie
sprawuje fdisk czy cfdisk pod linuxem (dla zatwardzialych windowsiarzy
knoppix - mozna pozniej ukryc gleboko w szafie i nikt sie nie skapnie :) )

--
Lukasz Sczygiel