Re: XP na inna partycje

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Fri 06 May 2005 - 19:20:04 MET DST

"Michal Kawecki" n79f5d.aps.ln@kwinto.prv

> A więc najwyraźniej jednak się nie rozumiemy. Loader Windows 9x i jego
> pliki startowe instalują się _zawsze_ na pierwszym napędzie. Kiedy
> masz dwa fizyczne dyski - a tak wynikało z Twojej wypowiedzi - to
> istnieje oczywiście możliwość zainstalowania loadera i tych plików na
> pierwszym z nich, a reszty systemu na drugim.

Pisałem Ci, że forsowanie swojego stanowiska prowadzi donikąd.
W czasie instalacji mam jeden fizyczny dysk. I mam dlatego jeden,
aby uniknąć komplikacji. Drugi ma wyciągniętą wtyczkę z zasilaniem. :)
Na dodatek ten jeden -- jest pusty. :)

> Niemniej, system zawsze
> będzie startował z pierwszego napędu (z tego, który BIOS raportuje
> jako bootujący).

I tak jest -- podaję w BIOSie dysk 1 jako bootujący.
Na dodatek zabraniam bootowanie z czegokolwiek innego. :)
(w przypadku takim, gdyby z 1 się nie udało)

> Co oznacza tutaj "start systemu?" Między innymi,
> wczytanie głównego kodu startowego z MBR tegoż dysku.

I wczytywany jest z dysku 1.

> A tak się
> składa, że tenże kod autorstwa Microsoftu (czyli kod zapisywany
> poleceniem fdisk /mbr) potrafi wczytać bootsektory wyłącznie tych
> partycji, które są położone _na_tym_samym_fizycznym_napędzie.

I tak jest. :) Zaczyna się od bootsektora z aktywnej
partycji położonej na fizycznym dysku 1. A kończy się
na widocznej partycji dysku 0.

Jeśli na dysku 1 są widoczne partycje FAT -- otrzymują
one kolejne literki, poczynając od 'C', ale system
ładowany jest z partycji znajdującej się na dysku 0.

Jest to pełna partycja, z poprawnym bootsektorem,
ale niekoniecznie podstawowa. :)

> Dalej
> więc nie rozumiem, w jaki sposób "korzystasz z MBR dysku 1, a potem
> przechodzisz na dysk 0". Bez obcego bootmanagera jest to po prostu
> niemożliwe do zrobienia.

To co oznacza ów snap poniżej:

 http://www.leszekc.w.tkb.pl/sysy/patrycja.png

Aktywną partycję z NTFS mogę usunąć, a miejsce po niej zamazać. :)

System jest załadowany z partycji niepodstawowej.
Otrzymała ona literę C, ale może równie dobrze
otrzymać na przykład D. :) (i omyłkowo czasami
tak było)

> Kontynuując - ta partycja omawianego napędu, na której są umieszczone
> pliki startowe systemu, _zawsze_ otrzyma literkę C. Zaś reszta
> napędów, partycji i literek jest w tej dyskusji zupełnie nieistotna.

Nie otrzyma. Czasami zapomnę o ukryciu partycji na dysku 1
i wówczas ona otrzyma 'C', zaś systemowa (z dysku 0) otrzyma inną. :)

I jest to fakt. :)

> Ja wiem, co w nim jest. Stąd moje wątpliwości co do możliwości
> uruchomienia XP po zmianie literki jego partycji systemowej. Chyba że
> ta "zmiana literki" obejmie także edycję odpowiednich wpisów w
> rejestrze, no ale do tego potrzebne są odpowiednie, wyspecjalizowane
> programy, których trzeba świadomie użyć; a my rozmawiamy o sytuacji,
> kiedy literka się zmieni bez zgody użytkownika systemu. . .

Ja tak właśnie zmieniałem literkę partycji systemowej w WXP. :)
Zmieniałem z powodzeniem. I ten system jeszcze długo po tej
zmianie pracował. :)

Jeszcze kilka godzin i będę mógł odpalić WXP.
Napiszę wówczas, co znalazłem w rejestrze pod wskazanym kluczem. :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@ascii.art.pl     '.O_'