Re: XP na inna partycje

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 06 May 2005 - 10:14:21 MET DST

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"
<prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości
news:d5f2uu$l8r$1@flis.man.torun.pl...

> "Michal Kawecki" fghe5d.huc.ln@kwinto.prv

> WME jest normalnie instalowany. Daj mi jakiś program, który jest dla
> Ciebie wiarygodny i który pokaże zawartości MBRów oraz bootsektorów,
> a ja przyślę Ci ich zawartości.
>
> A jak się to dzieje -- to M$ powinien wiedzieć. :)
>
> Ponadto -- mając tylko jeden dysk fizyczny, potrafię uruchomić WME
> z niepodstawowej partycji. Jednak wówczas tylko spod literki C. :)

A więc najwyraźniej jednak się nie rozumiemy. Loader Windows 9x i jego
pliki startowe instalują się _zawsze_ na pierwszym napędzie. Kiedy
masz dwa fizyczne dyski - a tak wynikało z Twojej wypowiedzi - to
istnieje oczywiście możliwość zainstalowania loadera i tych plików na
pierwszym z nich, a reszty systemu na drugim. Niemniej, system zawsze
będzie startował z pierwszego napędu (z tego, który BIOS raportuje
jako bootujący). Co oznacza tutaj "start systemu?" Między innymi,
wczytanie głównego kodu startowego z MBR tegoż dysku. A tak się
składa, że tenże kod autorstwa Microsoftu (czyli kod zapisywany
poleceniem fdisk /mbr) potrafi wczytać bootsektory wyłącznie tych
partycji, które są położone _na_tym_samym_fizycznym_napędzie. Dalej
więc nie rozumiem, w jaki sposób "korzystasz z MBR dysku 1, a potem
przechodzisz na dysk 0". Bez obcego bootmanagera jest to po prostu
niemożliwe do zrobienia.

Kontynuując - ta partycja omawianego napędu, na której są umieszczone
pliki startowe systemu, _zawsze_ otrzyma literkę C. Zaś reszta
napędów, partycji i literek jest w tej dyskusji zupełnie nieistotna.

> Za jakiś czas uruchomię WXP i napiszę Ci, co mam w kluczu, o który
> pytasz. Defragmentacja chyba powiodła się. (poza tym, że nie
> zdefragmentowała się partycja z klastrem o rozmiarze 64 KiB)

Ja wiem, co w nim jest. Stąd moje wątpliwości co do możliwości
uruchomienia XP po zmianie literki jego partycji systemowej. Chyba że
ta "zmiana literki" obejmie także edycję odpowiednich wpisów w
rejestrze, no ale do tego potrzebne są odpowiednie, wyspecjalizowane
programy, których trzeba świadomie użyć; a my rozmawiamy o sytuacji,
kiedy literka się zmieni bez zgody użytkownika systemu. . .

--
M.   [MVP]              "Use Google, stupid!"
/odpowiadając zmień px na pl/