Re: Jak odzyskac dane z dysku? Raczej dla expertow...

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 19 Apr 2005 - 21:35:32 MET DST

Użytkownik "MrK" <SY06913@rejestracje.pl> napisał w wiadomości
news:Xns963DCA842A8E3sy06913rejestracjepl@193.42.231.152...
> Michal Kawecki napisał(a):
[...]
> Juz mam. Odpale na noc, bo po krotkim sprawdzeniu widze, ze to
> troche potrwa... BTW- mozna nim zrobic LowLevel Format :P Tylko
> czy on aby na pewno zdiagnozuje taka usterke...?

I to bardzo szybko ;-). Status SMART też powinien o niej informować.
LLF (a raczej zerowanie sektorów) możesz nim jak najbardziej zrobić i
będzie to zupełnie bezpieczne dla dysku.

[...]
> Pozwol jeszcze, ze zbiore do kupy ;) moje rozumowanie...
> 1. mam uszkodzony mbr oraz bootsector.

Albo uszkodzony zerowy sektor dysku.

> 2. jesli da sie ustawic sygnature partycji (55AA), a znam tez jej
> dokladny rozmiar oraz filesystem - uda mi sie odtworzyc recznie

Tak - aczkolwiek tak trywialnymi poprawkami zajmuje się z reguły
program, którego używasz, automatycznie. Jeśli on tego sam nie zrobił
do tej pory, to Twój problem jest poważniejszy.

> MBR (?) 3. kopia bootsectora lezy jeszcze na koncu woluminu (XP
> Prof NTFS ma na koncu, nie na srodku (?), wiec skoro PM dotarl

Tak, na końcu. Na środku tylko w NT 3.51.

> tylko do 40% a zadnej partycji na dysku zalozyc nie moge wiec nic
> nie nadgralem, to kopia bootsectora powinna lezec tam w dalszym

I leży. Tyle że jego zawartość nie odpowiada już prawdopodobnie
obecnej strukturze partycji; oryginalnie była w nim zapisana
informacja o położeniu MFT, ale MFT zapewne leży już teraz gdzie
indziej, niestety. Wszystko zależy od tego, co właściwie robi PM w
trakcie takiej konwersji; osobiście nie widzę żadnego powodu do
przesuwania MFT, ale nie wiem czy podobnie myśleli programiści -
zwłaszcza, że konwersja partycji z primary w logical nie wymaga tak
naprawdę praktycznie _żadnych_ przesunięć jej zawartości. Nie wiem
więc doprawdy, po co była ta cała heca z 40%-wym zaawansowaniem
pracy...

> ciagu... (?) 4. jesli uda sie ustawic mbr + bootsector, to mam
> szanse odzyskac dane (?)

Jeśli zdarzy się taki wyjątkowo szczęśliwy zbieg okoliczności, że MFT
nie został ruszony, to tak.

> Tyle ze znajac zycie dysk padl na amen...

A ja zapomniałem napisać, czemu właściwie poprzednio proponowałem
zapis standardowego kodu startowego w MBR albo jego wyzerowanie (po
uruchomieniu komputera z czystej, niezawirusowanej dyskietki). Po
pierwsze niczym Ci to już teraz nie grozi, bo dane o położeniu
partycji extended już znasz i możesz je ręcznie wklepać do tabeli
partycji. Po drugie - bo może masz wirusa....

P.S. Tak mi jeszcze do głowy przyszło, że o ile system widzi duże
dyski, to ten Partition Magic wcale niekoniecznie. Sprawdź, czy
producent gwarantuje obsługę 48-bitowego LBA przez ten program. Te 40%
to przecież jakby właśnie okolica 128 GiB...

--
M.   [MVP]              "Use Google, stupid!"
/odpowiadając zmień px na pl/