Sposób na partycje

Autor: Arek <arkady.SKASUJ_at_gazeta.pl>
Data: Fri 10 Dec 2004 - 16:43:44 MET

Witam
Mam 60GB dysk podzielony na partycje, ale trudno połapać się w tym wszystkim
(robiłem to w fdisku, nie do końca wiedząc co robię - i nadal nie wiem :)).
Z Partition Magica odczytałem:
Disk 1
Partition Type Size MB Status Pri/Log
[*] Unallocated 7,8 None Primary
[*] Extended 19 995,0 None Primary
Local Disk [C] NTFS 19 994,9 None Logical
Local Disk [D] FAT 32 38 632,9 Active Primary
[*] Unallocated 7,8 None Primary
Disk 2
Local Disk [G] NTFS 6 518,5 Active Primary
[*] Unallocated 7,8 None Primary

System XP mam zainstalowany na dysku C, natomiast na dysku D mam dane oraz
(nie wiem czy ma to znaczenie) BootMagica. Na drugim fizycznym dysku G: 6GB
mam zainstalowanego Win2000 (notabene nie chce się uruchomić, ale to chyba
już inna historia) i w momencie startu komputera pojawia się okno wyboru
systemu BootMagica. Dlaczego taki bałagan? Otóż najpierw miałem dysk 6GB a
na nim Win2000. Potem dokupiłem wiekszy dysk 60GB, a jeszcze później
kontroler ATA 100 i zainstalowałem na tym większym dysku XP. Wszystko było w
porządku, ale w wakacje postanowiłem sformatować i podzielić oba fizyczne
dyski i zainstalować systemy od nowa. I tu zaczęły się problemy (niebieskie
ekrany, przerywanie instalacji itp.). Oddałem komputer do serwisu.
Zainstalowano XP i Boot Magica, ale nie zrobiono porządku z partycjami a
Win2000, który pozostał na drugim dysku G: nie uruchamiał się (wydobywają
się jakieś trzaski i hałasy). Fachowiec twierdził, że aby się uruchomił
wystarczy podłączyć go wspólnie tego samego gniazda co dysk z XP. Próbowałem
i bez skutku - nie uruchamiał się żaden system ani XP ani 2000. W przypadku
podłączenia tylko dysku z Win2000 system zaczyna się uruchamiać ale po
chwili pojawia się niebieski ekran i komunikat o ewentualnym uszkodzeniu
dysku, wirusach bądź o odłaczeniu m.in. kontrolerów itd. Żeby całkowicie nie
zagmatwać powiem, co mam teraz: mogę uruchomić tylko XP z dysku C: (60GB
podzielony na dwie partycje), nie mogę uruchomić Win20000 z dysku G: (6GB).
O co mi chodzi? Chcę zrobić porządek z partycjami na większym dysku (60GB)-
czy można niektóre z nich usunąć (extended, unallocated); czy ma znaczenie,
która partycja jest partycją aktywną (D-active, C-none). Po prostu chcę mieć
dysk podzielony na dwie części: mniejszą z systemem XP, większą na dane.
Jeżeli zaś chodzi o drugi dysk i Win2000 - dam sobie spokój, mam zamiar go
zamontować do innego komputera, chyba jest rzeczywiście uszkodzony.
Mam nadzieję, że ktoś nie pogubił się i mi pomoże :)
Pozdrawiam
Arek