Re: Sposób na partycje

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 10 Dec 2004 - 23:32:47 MET

Użytkownik "Arek" <arkady.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:cpcg7g$6ap$1@inews.gazeta.pl
[...]
> bądź o odłaczeniu m.in. kontrolerów itd. Żeby całkowicie nie
> zagmatwać powiem, co mam teraz: mogę uruchomić tylko XP z dysku C:
> (60GB podzielony na dwie partycje), nie mogę uruchomić Win20000 z
> dysku G: (6GB). O co mi chodzi? Chcę zrobić porządek z partycjami na
> większym dysku (60GB)- czy można niektóre z nich usunąć (extended,
> unallocated); czy ma znaczenie, która partycja jest partycją aktywną

Extended - to po prostu miejsce pod dyski logiczne. Masz jeden taki
dysk, Partition Magic widzi go jako C (system może widzieć go inaczej).

Unallocated 7,8 MB - to maleńkie pozostałości po wyrównywaniu partycji
do granic pełnych cylindrów dysku. Daruj sobie.

> (D-active, C-none).

Oczywiście, że ma - system zawsze startuje z partycji aktywnej. W towim
przypadku uruchamianiem systemu steruje BootMagic i to on musi być na
partycji aktywnej. Ponadto musi to być partycja primary (podstawowa) a
nie dysk logiczny.

> Po prostu chcę mieć dysk podzielony na dwie
> części: mniejszą z systemem XP, większą na dane. Jeżeli zaś chodzi o

Na dużym dysku założyłeś fdiskiem partycję rozszerzoną i na niej
zdefiniowałeś dysk logiczny. Potem - być może już spod W2k albo
instalatora XP - dołożyłeś do tego drugą partycję podstawową. Masz teraz
kłopot - kolejność powinna być dokładnie odwrotna: najpierw primary,
potem extended. Teoretycznie można by skonwertować teraz ten dysk
logiczny do partycji primary przy pomocy PMagica, ale nie daję Ci
żadnych gwarancji, że się on nie zawiesi i nie stracisz wszystkiego. To
bardzo niepewny program.

> drugi dysk i Win2000 - dam sobie spokój, mam zamiar go zamontować do
> innego komputera, chyba jest rzeczywiście uszkodzony.

Może tak, może nie.
Podepnij go jako single _do_starego_kontrolera_dysków_ i wtedy spróbuj
go uruchomić ustawiając z niego start w BIOS-ie.

/odpowiadając zmień px na pl/