Lista polip@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[POLIP] [cross] Walka prawna z atakami DDoS

To: polip@man.lodz.pl
Subject: [POLIP] [cross] Walka prawna z atakami DDoS
From: XJL <XJL@wp.pl.invalid>
Date: Thu, 11 Sep 2014 06:52:50 +0200
(cross na pl.soc.prawo i pl.internet.polip, gdyż myślę, że problem ten szczególnie dotyka polskiego internetu)

Ostatnio rozpowszechniły się w internecie, szczególnie wśród młodzieży, tzw. stressery, czyli usługi które oficjalnie służą do testowania swoich łącz, a w rzeczywistości używają ich internauci do uwalania łącz swoim kolegom lub wywalania serwerów gry.

Jeśli ktoś nie jest w temacie, to taki przykładowy stresser w ramach dostępu za $5 miesięcznie pozwala uruchamiać co 2 minuty, jeden atak trwający 2 minuty i generujący wolumen ruchu przekraczający kilka-kilkanaście gbps. Aktywować konto można paypalem w parę minut, a za kilka dolarów więcej można kupować dłużej trwające ataki, łącznie z takimi liczonymi w godzinach i dniach.

Prowadzę serwery gier dla młodzieży i niestety ciągle jestem świadkiem sytuacji, w której jeden niepełnoletni gimnazjalista ddosuje innego, lub też ddosuje serwer. Zdarzyło mi się juz być wyproszonym z dwóch kolokacji przez takie zdarzenia, aż znalazłem serwerownie, która takie ataki ładnie, samodzielnie, filtruje.

Mimo wszystko problem istnieje i jest powszechny, a ponieważ tak jak wspomniałem, przeprowadzają go gimnazjaliści, nie są w tym za bardzo roztropni. Zazwyczaj chwalą mi się 'zaraz zdosuje ten serwer!11' tuż przed uruchomieniem testu łącza w stresserze, wysyłając wiadomość ze swojego adresu IP. Zakładam też, że nie są na tyle mądrzy, aby przynajmniej obsługiwać to narzędzie w sposób anonimowy, chociażby nie opłacając go swoim paypalem.

Postanowiłem więc z nimi powalczyć drogą prawną, tj. zgłosić na policję/prokuraturę zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Dysponuje przyznaniem się takiej osoby do wykonywania takich ataków w postaci np. postu na forum wysłanego z 'domowego' ip, zapisem pakietów i informacjami od serwerowni o trwającym i/lub filtrowanym ataku ddos. O ile mi wiadomo, operatorzy stresserów udostępniają organom ścigania informacje o tym kto z nich korzysta (adres ip, adres konta paypal), gdyż oficjalnie prowadzą oni legalną usługę. Niestety nie są to jednostki z Polski.

Czy sensowne jest skorzystanie z usług prawnika do stworzenia takiego zawiadomienia?

Pod który paragraf karny to podlega?

Gdzie najlepiej złożyc takie zawiadomienie i w jakiej formie?

Co w sytuacji, jeśli osoba wykonująca takie ataki jest niepełnoletnia?

Czy ktoś przerabiał ten temat w kontekście ataków ddos i mógłby podzielić się chociażby szablonem takiego zawiadomienia?