Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Wed 14 Apr 2010 - 19:30:02 MET DST

> Nie ma czego wyciągać. Cały czas piszę o tym, że za zły pomysł uważam nie
> posiadania dostępu do AS5617. Przez dostęp rozumiem trasę, przez którą
> może iść komunikacja z tym AS. Nigdzie nie pisałem, że to musi być
> bezpośredni styk.

OK.

> A możesz podać przykład jednego polskiego liczącego się dostawcy treści,
> który puszcza ruch do TP przez zagranicę?

Chyba żaden dostawca treści nie publikuje danych o swoich łączach? A ja nie
mam TPSY, by móc sprawdzić na sesji BGP TPSY trasy w tablicach do większych
portali. Przykro mi, nie pomogę.

> Zgadza się, ale od obu tych dostawców mógłbym kupić łącze bez TP i wtedy
> była by buba. Cały czas mówię, o tym, że takie rozwiązanie uważam za
> nietrafione.

Całkowicie się zgadzam. Warto mieć TPSĘ na łączach broadband via styki
krajowe. Nie jestem zwolennikiem ogryzków.

> Miałem na myśli cenę za megabit przy podpięciu do Junipera TP w Łodzi.

O ile wiem, to nadal dochodzi opłata za port i konieczność połączenia usługi
z ich Metro. Co daje istotny narzut na w/w 30 zł. Tak pamiętam wystąpienie
TPSY z PLNOG'a. Zresztą o ile nic się nie zmieniło przez 1.5 m-ca od ich
prezentacji, to do 30 zł o których piszesz był doliczany transfer do... W-wy
via TPSA, a ten był drogi. Nie było ówcześnie (chyba) deklaracji, zę ta sama
cena będzie na Juniperach w innych miastach. A tylko, że dostęp via TPSA do
ceny 30 zł W W-WIE będzie możliwy z węzłów w kraju, w których są Junipery,
po doliczeniu opłaty za port w tym mieście i kosztów tranzytu. 30 zł było
zaprezentowane jako oferta wyąłcznie dla styku w PLIX DC. Mogę jednak źle
pamiętać lub mogło coś się doprecyzować. Masz na pewno na papierze ofertę,
że w Łodzi dostaniesz kompletny Internet od TPSY za gołe 30 zł / Mb? Bez
jakichkolwiek dodatkowych kosztów? Nawet opłaty za port? I bez dodatkowego
tranzytu? Patrz - niżej referujesz do miejscówki w PLIX DC.

> Zauważ, że są już podmioty, które mają już wykupioną nadmiarową transmisję
> do PLIXa lub podpięte metro lub okablowanie w miejscu, gdzie mogą się
> podpiąć do tepsowego Junipera. Dla nich ta cena jest osiągalna.

Ale w PLIXie, nie w innych miejscach. Musisz dodać do tego jednak:
1. Koszt portu w Juniperze TPSY w PLIX DC
2. Koszt tranzytu via PLIX do Junipera
lub
2. Koszt kolokacji (skromny) własnego switcha w PLIX DC
3. Mimo wszystko tranzyt do W-wy, nawet jak nadmiarowy, też stanowi narzut
na cenę pasma.

> No i właśnie. Masę się o tym mówi i zawsze proszę o konkretny przykład,
> kto ze znaczący z Polski pcha ruch do TP przez zagranicę i jak na razie
> nie dostałem takiego przykładu. Zakładam jednak, że jakiś rodzynek jest,
> więc jak by ktoś znał taki przypadek, to proszę o info. :)

Część oferty CDNów TPSA zastrzega do własnych zasobów (np. wypowiedź TPSY na
konferencji PLNOG z jesieni ub.r.). PLIX rozważając wprowadzenie własnych
CDNów w obecnych dyskusjach zakłada ograniczenie ich dostępności wyłącznie
do klientów posiadających bezpośrednie sesje z PLIXem - koncepcja pływa, ale
oznacza jakieś restrykcje, bo nie każdy mający dostęp do PLIX'a ma do nich
dostęp. Już teraz zresztą PLIX ma dwa RS'y z różną ilością prefixów.
195.182.218.99 4 8545 99981 17044 20215190 0 0 1w4d 7816
195.182.218.100 4 8545 67520 17049 20215190 0 0 5d12h 8166
Do tego drugiego "z wartością dodaną" nie każdy ma dostęp.
Nie są to przykłady ruchu przez świat do TPSY, ale restrykcji w dostępie do
zasobów własnych. Zawsze to jakiś przykład polityki, a o niej piszemy.

> Jasne, ale kto z Polski puszcza ruch przez świat do TP? A jeśli to nie
> jest powszechne, to dlaczego tak jest?

Ponieważ kilku operatorów polskiego broadbandu ma TPSĘ w ofercie i można
kupić go np. w wariancie 10%, czy 20% kontraktu całkowitego, co daje na
niego w miarę rozsądną cenę takiego mixa. Spytaj - czemu tak się ogranicza
odsetek TPSY w kontrakcie - odpowiedź jest w cenie TPSY równeiż dla
ogólnopolskich operatorów. Zauważ też, że mało który ISP upiera się przy tym
na szerokie gardło bezpośrednio kupowane od TPSY. Zazwyczaj więc TPSA jest
na jakimś styku jako dodatek. A ruch via świat idzie wtedy, gdy ten styk
pada. Lub gdy pada styk nadrzędnego operatora z TPSĄ lub towarzystwo się
pochamra o coś. ;-)

> Jasne, tylko jak już pisałem, TP musi być osiągalna (nie musi za
> pośrednictwem bezpośredniego styku). Tu się chyba zgadzamy. Klienci ISP
> ciągną z TP np VOD onetu, a usługodawcy pchają kontent do klientów TP. A
> jeśli TP może być osiągalna przez bezpośredni styk w porównywalnej (a może
> nawet niższej?) cenie, niż w przypadku dostępu przez innego dostawcę, to
> nie powiedziałbym, że taki styk nie jest nikomu do niczego potrzebny.

Oczywiście, że TPSA musi być osiągalna. Jak cały Internet. I sieć w Pcimiu,
i w Kongo, i Hiszpanii. Nadal w tej dyskusji nie widzę jednak powodu, dla
którego TPSA ma być dostępna w jakiś szczególny sposób i za szczególne
pieniądze? Nawet jeśli jakiś VoD siedzi wyłącznie na CDN'ach TPSY, to siedzi
tak samo, jak podobne serwisy na swiecie. Pytanie - czy możesz oglądać
YouTuba? BBC via Net? Etc? Jeśli możesz, to widzisz że do sprawnego dostępu
do zasobów nie trzeba robić jakichś ekstra założeń.

Zresztą Vod Onetu ma mniejsze wzięcie, niż YouTube, p2p i reszta. Najwięcej
ruchu ISP z TPSĄ generują p2p z Nerwostradami. A nie dostęp do Onetu. I opór
operatorów wynika z faktu, feedując userów Neostrady (naszym p2p i
contentem), mamy TPSIE za to płacić, bo nie akceptuje ona peeringu. ;-)

Ukłony,

Piotr