Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Sławek Lipowski <slawek_at_lipowski.org>
Data: Wed 14 Apr 2010 - 18:37:53 MET DST

Zboj pisze:
> (...)
> Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
> sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.

Nie ma czego wyciągać. Cały czas piszę o tym, że za zły pomysł uważam
nie posiadania dostępu do AS5617. Przez dostęp rozumiem trasę, przez
którą może iść komunikacja z tym AS. Nigdzie nie pisałem, że to musi być
bezpośredni styk.

> OCZYWIŚCIE TPSA może ograniczyć dany zasób włącznie do swoich klientów. Ale
> dot. to tylko zasobów własnych, nie zaś jej klientów. Jeśli masz u siebie
> broadbandową TPSĘ (nie jakiś ogryzek, bo pewnie takie mają) jako jej klient
> i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na
> trasę. Znam mnóstwo takich podmiotów.

A możesz podać przykład jednego polskiego liczącego się dostawcy treści,
który puszcza ruch do TP przez zagranicę?

> (...)
>
> Btw - w/w trasę (do wskazanych IP) masz dostępną o ile pamiętam Twoje zasoby
> efektywnie przez Twoich dostawców broadbandu - a przynajmniej jednego mamy
> takiego samego. Test namacalny, to odpalenie czegokolwiek z vod.onet.pl
> zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
> to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

Zgadza się, ale od obu tych dostawców mógłbym kupić łącze bez TP i wtedy
była by buba. Cały czas mówię, o tym, że takie rozwiązanie uważam za
nietrafione.

> Referujesz do ceny zaprojektowanej dla styku w PLIX DC? No to się musisz do
> tego dostać. Masz z grubsza dwie opcje:
> zakup portu lokalnie (dla Ciebie w Łodzi) w ramach usługi Metro (a więc i
> internetu jakiegoś na tej usłudze) + tranzyt do W-wy i opłaty dla TPSY w
> W-wie lub zakup tranzytu z Łodzi do W-wy, port TPSY tam i dodatki, jak port
> firmy tranzytującej i ew. kolokacja własnego switcha w PLIX DC. Liczyliśmy
> to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny
> marketing.

Miałem na myśli cenę za megabit przy podpięciu do Junipera TP w Łodzi.

> Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
> to poproszę o receptę.

Zauważ, że są już podmioty, które mają już wykupioną nadmiarową
transmisję do PLIXa lub podpięte metro lub okablowanie w miejscu, gdzie
mogą się podpiąć do tepsowego Junipera. Dla nich ta cena jest osiągalna.

> Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
> szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
> kontraktu z Onetem. Trudno też

No i właśnie. Masę się o tym mówi i zawsze proszę o konkretny przykład,
kto ze znaczący z Polski pcha ruch do TP przez zagranicę i jak na razie
nie dostałem takiego przykładu. Zakładam jednak, że jakiś rodzynek jest,
więc jak by ktoś znał taki przypadek, to proszę o info. :)

> Nie tylko z AS, a tylko do danego AS lub bezpośrednich klientów.
> Trasa do AS5617 jest rozgłaszana i dostępna również via świat (bo czemu
> nie??!).
> #sh ip bgp 212.244.48.63
> Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

Jasne, ale kto z Polski puszcza ruch przez świat do TP? A jeśli to nie
jest powszechne, to dlaczego tak jest?

> [...]
> to kuleje i peeruje się tylko część dużych i małych. To się zmienia u nas
> powoli, ale na świecie są kraje, w których komplet Twoich wątpliwości
> rozwiewają krajowe IXy.
>
> Dla Ciebie trasa krótsza do TPSY oznacza ciut lepszą dostępność Twoich
> zasobów dla klientów TPSY (magiczny ping i ilość AS hopów). I to w zasadzie
> jedyny powód, dla którego możesz jako contentodawca chcieć mieć z nimi styk.
> Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
> Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

Jasne, tylko jak już pisałem, TP musi być osiągalna (nie musi za
pośrednictwem bezpośredniego styku). Tu się chyba zgadzamy. Klienci ISP
ciągną z TP np VOD onetu, a usługodawcy pchają kontent do klientów TP.
A jeśli TP może być osiągalna przez bezpośredni styk w porównywalnej (a
może nawet niższej?) cenie, niż w przypadku dostępu przez innego
dostawcę, to nie powiedziałbym, że taki styk nie jest nikomu do niczego
  potrzebny.

--
Sławek Lipowski
http://lipowski.org