Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Wed 14 Apr 2010 - 12:31:48 MET DST

> Szczere to nie sprawdzałem dokładnie, powołuje się na przedmówców. Jak
> wiesz, mnie głównie interesuje to od 2giej strony. Jednak jeśli strumień
> idzie z IPków 212.244.48.0 - 212.244.48.63, jak już ktoś napisał, to IPki
> te są z AS5617, więc należałoby mieć trasę do AS5617, żeby to miało szanse
> działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
> obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe
> rozwiązania czasami proponują.

Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.
OCZYWIŚCIE TPSA może ograniczyć dany zasób włącznie do swoich klientów. Ale
dot. to tylko zasobów własnych, nie zaś jej klientów. Jeśli masz u siebie
broadbandową TPSĘ (nie jakiś ogryzek, bo pewnie takie mają) jako jej klient
i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na
trasę. Znam mnóstwo takich podmiotów.
CDNy, to jednak usługa TPSY i mogą być restrykcje w dostępie do nich, jeśli
tak postanowili. Jednak jeśli jakikolwiek dostawca contentu chce być
widoczny w sieci, a takie CDNy są restryktywne w zakresie, który mu nie
odpowiada, to udostępni swój content również innymi stykami lub na innych
CDN'ach, albo wynegocjuje z TPSĄ inne warunki dla siebie.

Btw - w/w trasę (do wskazanych IP) masz dostępną o ile pamiętam Twoje zasoby
efektywnie przez Twoich dostawców broadbandu - a przynajmniej jednego mamy
takiego samego. Test namacalny, to odpalenie czegokolwiek z vod.onet.pl
zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

> Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
> ździerstwem.

Referujesz do ceny zaprojektowanej dla styku w PLIX DC? No to się musisz do
tego dostać. Masz z grubsza dwie opcje:
zakup portu lokalnie (dla Ciebie w Łodzi) w ramach usługi Metro (a więc i
internetu jakiegoś na tej usłudze) + tranzyt do W-wy i opłaty dla TPSY w
W-wie lub zakup tranzytu z Łodzi do W-wy, port TPSY tam i dodatki, jak port
firmy tranzytującej i ew. kolokacja własnego switcha w PLIX DC. Liczyliśmy
to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny
marketing.

Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
to poproszę o receptę.

> Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP wyłącznie
> przez zagranicę?

Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
kontraktu z Onetem. Trudno też

> Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
> które są serwowane tylko z AS5617. :)

Nie tylko z AS, a tylko do danego AS lub bezpośrednich klientów.
Trasa do AS5617 jest rozgłaszana i dostępna również via świat (bo czemu
nie??!).
#sh ip bgp 212.244.48.63
Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

BTW - dla ruchu w danym kraju spore znaczenie miewają IXy. Szczególnie jeśli
duzi mają otwartą politykę peeringową z innymi w ramach IXów. U nas ciągle
to kuleje i peeruje się tylko część dużych i małych. To się zmienia u nas
powoli, ale na świecie są kraje, w których komplet Twoich wątpliwości
rozwiewają krajowe IXy.

Dla Ciebie trasa krótsza do TPSY oznacza ciut lepszą dostępność Twoich
zasobów dla klientów TPSY (magiczny ping i ilość AS hopów). I to w zasadzie
jedyny powód, dla którego możesz jako contentodawca chcieć mieć z nimi styk.
Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

Pozdrawiam,

--
---
Zboj (Piotr Marciniak)