Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Sławek Lipowski <slawek_at_lipowski.org>
Data: Wed 14 Apr 2010 - 00:29:53 MET DST

Zboj pisze:
> Sławku - każdy rozsądny dostawca treści w Polsce jest dostępny przez różne
> styki, nie lyko TPSĘ. W zasadzie każda rozsądna treść w Polsce może być
> ściągnięta bez pośrednictwa TPSY. Do Onetu masz kilka różnych tras. Czemu
> więc piszesz, że do dostępu do Onetowskiego VOD'a potrzebna jest TPSA?
> (...)

Szczere to nie sprawdzałem dokładnie, powołuje się na przedmówców. Jak
wiesz, mnie głównie interesuje to od 2giej strony. Jednak jeśli strumień
idzie z IPków 212.244.48.0 - 212.244.48.63, jak już ktoś napisał, to
IPki te są z AS5617, więc należałoby mieć trasę do AS5617, żeby to miało
szanse działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe
rozwiązania czasami proponują.

> Praktycznie każdy ISP w Polsce, jeśli tylko wyrósł ponad "agregację" kilku
> DSLi i ma jakąkolwiek alternatywę - zrezygnował z łącza z TPSA, bo są drogie
> i mają mnóstwo dodatkowych narzutów, a to za sesję BGP, a to z kosmosu kwotę
> za port, etc.

Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
ździerstwem.

> W prakatyce sieci lokalnych i kablówek TPSA idzie więc albo
> przez polskiego dostawcę broadbandu, albo w przypadku jego braku lub
> restrykcji - via świat.

Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP
wyłącznie przez zagranicę?

> Odczarujmy TPSĘ. Bezpośredni styk z nią na prawdę nie jest do niczego
> potrzebny. Ba - zakup "hurtowego" netu w TPSA jest dramatycznie droższy, niż
> zakup broadbandu u kogokolwiek innego, poza POL34 ;-). TPSA nie ma bowiem
> żadnej polityki peeringu z innymi sieciami uznając, że mając 1 mln KLIENTÓW
> neostrady, stanowią pępek polskiego Internetu. Kłopot w tym, że styki do
> nich, to obecnie żadna konieczność, a najwyżej feedowanie ich userów
> neostrady.
>
> Pozdrawiam,

Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
które są serwowane tylko z AS5617. :)

--
Sławek Lipowski