Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <undefine_at_pld-linux.org>
Data: Wed 17 Mar 2010 - 14:57:29 MET

Dnia 16.03.2010 Sławek Lipowski <slawek@lipowski.org> napisał/a:

> Na statystykach widzę coś w okolicy 1,2Gbps w szczycie. To daje jakieś
> 2Mbps/prefix średnio, zgadza się?
Hm... jak to powiedzial Mark Twain - istnieja trzy rodzaje klamstw. Klamstwa,
Wielkie Klamstwa i Statystyka.
Co z tego ze mam 590 prefiksow - gdy jedyny "content" w tym to allegro,
nasza-klasa i beyond? ;)
Ruch od innych operatorow - jest znikomy - ispowe zazwyczaj tna upload uzytkownikow.

A samemu tnac upload - na brak "lacza w kierunku uploadu" - nie narzekam ;)

> A możesz doprecyzować pojęcia "mały ISP" i "znikome koszty"?
Maly isp - majacy ponizej gigabita ruchu.

Znikome koszty - mniejsze niz cena/mbit "lacza" od upstreamu * ilosc mbitow
ktora by poszla IX-em ;)

Co do mnie - mam ac-xa, mam peering z pionierem. I gdyby nie to ze pix jest "za
darmo" (czyt: i tak musze tam byc by moc kupic acxa) - ruch ktory dostaje od
plixa jest na tyle znikomy ze spokojnie bym go upchnal na acx-ie i pionierze.

> A tak nieco rozpoczynając nową myśl... Co, gdyby w ramach takiego węzła
> zaoferować np. dostęp do TPNET, PLIX, czy też AC-X w ramach agregacji
> zakupów? Zakładam, że ISP może mieć zapotrzebowanie na transmisję do
> PLIXa na poziomie 10Mbps, ale trochę ciężko to ekonomicznie zrealizować.
> Co innego zrealizować 1Gbps do PLIXa i podzielić to na N małych ISP...
Z tego co wiem mniej wiecej tak dziala KIKE ;)
Ogolnie idea dobra. Tylko ze... powoduje uzaleznianie dzialania sieci od czesto
jednego kabelka. Bo potem sie okaze ze ten kupiony gbps leci na jednym wloknie
bez backupu. I jak z tym kabelkiem sie zetknie Szalony Operator Koparki - to
pojawia sie problem.

Np na ok 36h jak pokazala ostatnia awaria hawe ;)

> Podobnie gdyby udało się uzyskać gdzieś w Łodzi wpinkę do tepsowego
> Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
> Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...
Agregacja zakupow - ktos to musi robic. Za swoim as-em(hop++). Ten ktos chce
zarobic($$++). I dochodzi kolejny potencjalny punkt awarii (SLA--). Ew problem
polityczny.

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
HomePage: http://andrzej.dopierala.name/