Re: METRO ETHERNET/ATM/EVPN - dziwne wywiady techniczne

Autor: padritto <padritto_at_gmail.com>
Data: Mon 08 Mar 2010 - 20:37:35 MET

On 8 Mar, 10:12, "HaQs" <ta...@poczta.onet.pl> wrote:
> Witam
> Jako że czasem wypowiada się tu ktoś z od naszego największego operatora  to
> z czystej ciekawości chciał bym zapytać jak to jest że np. zgłaszam
> zapotrzebowanie na usługę METRO albo ATM albo EVPN itp ogólnie obojętne co
> byle po światełku i na kilka wywiadów technicznych każdy przychodzi inny
> znaczy nie zmienia faktu że negatywny tylko wyliczony na inną kwotę od
> braków na 90 do 500tyś zł :)
>
> Natomiast brak włókien też jest ciekawy bo w zależności od wywiadu waha się
> od 9 do 20 km :-)
> [...]

To proste. ATM i EVPN w warstwie dostępowej wykorzystują ciemne włókna
bądź SDH. ME - włókna lub DWDM. Stąd różnice w kosztach rozbudowy. I
różnice w odległościach - gdzie indziej jest dostęp SDH a gdzie
indziej jest DWDM.
Co do Twojego pytania, czy TP nie chce zarobić, to odpowiem CI, że
chce, ale sam policz - przy założeniu, iż zwrot z inwestycji nastąpi
po 24 miesiącach, to w przypadku inwestycji w wysokości 90kPLN dodaj
sobie do miesięcznego abonamentu za usługę 3750 PLN. W przypadku
inwestycji w wysokości 500 kPLN - dodaj sobie ~21 kPLN. Gotowy jesteś
zapłacić za 80 Mb/s od 10 kPLN do 30 kPLN miesięcznie.
pzdr