Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta

Autor: Wojciech Puchar <wojtek_at_wojtek.tensor.gdynia.pl>
Data: Fri 04 Dec 2009 - 22:38:49 MET

> Przede wszystkim 'opUścił'.
> Na pytanie jak, odpowiedź jest prosta, reagować na zgłoszenia o SPAMie.
> Sam wysyłałem wiele zgłoszeń na abuse@tpnet.pl. Żadne nie poskutkowało.
> W chwili obecnej TP zrzuciło odpowiedzialność za ruch wychodzący na
> administratorów serwerów, którzy będą świecić oczami przed klientami,
> jak za chwilę będą do kupienia bazy z email/user+hasełko+smtp/port.

To oczywiste. Już są, będą tylko bardziej dopracowane ze względu na
potrzebe.

> wysyła przez niego spam (wystarczy jedno konto i jeden sobotni wieczór),
> już będzie na kilku RBLach. Cofnięcie potrwa tydzień/dwa, paru klientów
> pójdzie sobie do kogoś innego, w sumie nie ma problemu, prawda?

Dla TP NARAZIE nie ma. Działanie to jednak się na TP odbije.

Niestety w nie tak dużym stopniu jak powinno. Dlaczego?

Bo jak widać np. pośród postujących na tej grupie wielu ludzi akceptuje
takie działania. Chce być poddanymi albo po prostu nie potrafi rozdzielić
problemu na składowe i zastanowić się co jest czyim obowiązkiem i za co kto
jest odpowiedzialny.

A mianowicie:

- za rozsyłanie spamu odpowiedzialny jest rozsyłający. Jeśli to robił
  nieświadomie to jest to czynnik łagodzący, ale jest wciąż winny
  zaniedbania. Za komputer odpowiada jego właściciel, nikt inny.

- za obsługę zgłoszeń o nadużyciach odpowiedzialny jest operator podłączający
  klienta końcowego. Jego obowiązkiem jest zatrzymanie tej wysyłki od
  winnego abonenta. W przypadku winy abonenta zawsze można zerwać umowę w
  trybie natychmiastowym, jeśli kulturalne środki perswazji nie pomogą.

- Sieć internet i jej operatorzy mają za zadanie przesyłanie dowolnego
  pakietu IP od nadawcy do adresata. Cokolwiek więcej to usługa dodatkowa - opcjonalna.
  Oczywiście może być "w pakiecie" ale musi to być jasno zdefiniowane przy
  zawieraniu umowy.

- Aby zmienić warunki umowy, strony muszą ją najpierw w jakiś sposób renegocjować.

- Strona w umowie nie może żądać od drugiej strony wykonywania na jej
  koszt/czas dodatkowych czynności aby umowa była nadal realizowana. Jeśli
  jest taka konieczność z winy strony, musi ona pokryć tego koszty.

Najwyraźniej przekracza to możliwości zrozumienia u wielu ludzi.