Re: Fatalna jakość obsługi klienta w Netii

Autor: Krzysztof Halasa <khc_at_pm.waw.pl>
Data: Tue 20 Oct 2009 - 21:25:01 MET DST

grzesiek <przechodzien@zignoruj.to> writes:

> Próbowałem zgłębić temat ONU i z lektury internetu dowiedziałem się że:
> - ONU - optyczna jednostka sieciowa, optical network unit,
> - ONU łączy z centralą kabel światłowodowy, ONU służy do nakładania
> sygnału ADSL,

Eee tam. ONU nie ma nic wspolnego z ADSLami. DSLAM ma (typowo) port
STM-1, pracuje w protokole ATM, i tylko moze (choc nie musi) byc wpiety
do takiego ONU. Albo np. klient moze byc po prostu wpiety do ONU, ale
bez zadnego DSLa. Innymi slowy, ONU ma sie do DSLAMa i w ogole do DSLa
nijak, to cos w rodzaju switcha albo innego multipleksera, dla wiekszych
klientow. Zadna magia.

> - ONU umieszcza tak, skrócić maksymalnie długość trasy sygn. ADSL
> klientom którzy znajdują się w znacznej odległości od centrali,

Jasne, ale to bez znaczenia. Istotne jest cos innego - ten sam DSLAM
obsluguje neostrady, IDSLe, freedomy, nety24 i inne takie. Do czego jest
on podpiety, to bez znaczenia. Moze byc podpiety rozmaicie.
Oczywiscie wszystko to przy zalozeniu, ze chodzi o linie TPSA i BSA.

> - TP nie ma obowiązku (w ramach WRL/BSA) udostępniać ONU

Jasne ze nie, tak samo jak nie musi udostepniac samochodu prezesa.

WLR (nie WRL) - hurtowa sprzedaz abonamentu telefonicznego.

BSA to usluga niezwiazana z WLR (ani w ogole z PTSN) polegajaca na tym,
ze (w tym przypadku) TPSA udostepnia w pewnym sensie port swojego DSLAMa.
To jest mniej-wiecej tak, jak zakup uslugi "kanal wirtualny (PVC)
w Polpatu/FR" do innej firmy, zamiast do "routera brzegowego TPSA".

> - więc nie
> udostępnia i klienci innych firm mogą liczyć tylko na sygnał z DSLAMA
> znajdujÄ…cego siÄ™ w centrali, nawet gdy po drodze jest ONU,

Bajki, DSLAM jest wspolny dla wszystkich.

> - o ile dobrze zrozumiałem bajki w w/w wątku polegają na: "mogą
> przecież zainstalować własne szafy ONU w terenie, jakoś się z tym
> jednak nie spieszą" - sęk w tym, że nie mogą nic robić na linii TP
> więc postawienie własnego ONU i tak by im nic nie dało bo nie mogą
> kabli TP przez to swoje ONU przepuścić?

Nie chodzi o to ze "nie moga". Domyslam sie ze moga wydzierzawic
odpowiednie kable od TPSA, albo polozyc swoje. Tyle ze to inna sprawa.

ONU to jest urzadzenie, nie zadna szafa.

> Próbowałem tą informację wydobyć na infolinii TP ale jakoś każdy z
> konsultantów zapytany o to wprost stosuje uniki... Nie chcą powiedzieć
> lub sami dokładnie nie wiedzą jak to jest...

Ani jedno, ani drugie. Nie maja bladego pojecia jak to jest. Co ich by
to mialo obchodzic? Rownie dobrze mozna ich pytac o np. AAL5 albo
o 15 kV.

--
Krzysztof Halasa