Re: TPNET - POL34

Autor: Andrzej Resztak (and_at_hektor.umcs.lublin.pl)
Data: Fri 20 Feb 2004 - 09:55:09 MET

Konrad Plich <konradpl_at_piotrkow.tpsa.pl> wrote:

: Użytkownik "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <qrczak_at_knm.org.pl> napisał w
:> Też czekam. I nie popuszczę, bo jestem ciekawy odpowiedzi.

: Przyznam że nie jestem pewien na co mam odpowiedzieć. Jeśli zgaduje dobrze

Pytania były zadane w
KC> Sorry z mojegu punktu widzenia cala ta dyskusja jest o tyle dziwna /
KC> smieszna ze byc moze faktycznie POL34 powinien cos placic wg TP bo ....
KC> (tu wstawic dowolne tlumaczenie choc IMO nie istnieje takie, ktore broni
KC> 2k PLN) jednak skoro stronom sie to nie oplaca i nie sa w stanie
KC> uzgodnic nic lepszego to IMO to co sie stalo (puszczenie ruchu przez
KC> zagranice) jest najlepsza mozliwa opcja.

Dlaczego nie jest?

ML> Wyjasnij mi dlaczego jesli user Neostrady siega po "content"
ML> zlokalizowany w USA placisz Opentransitowi lub Telii. Jesli ten sam
ML> "content" jest zlokalizowany w naszym pieknym kraju, to nie chcesz go
ML> przyjac laczem miedzynarodowym, zakladasz filtry i zadasz 2kzl z 1Mb/s.

Skąd to nierówne traktowanie?

: Na rynku transmisji Europa-USA zaszła ogromna rewolucja. Od dawna budowano
: grube kable świadłowodowe pod oceanem kierując się szacunkami często
: opieranymi na założeniach "bańki Internetowej" Jak już ich nabudowano to
: pojawił sie DWDM i pasma na tych światłowodach pojawiło się strasznie dużo.
: W efekcie nadpodaży każdy sprzedaje to pasmo po kosztach albo i poniżej (jak
: coś kupił od syndyka :-) dokładając IP jako bezpłatny bonus.

: Żadna podobna zawierucha nie spotkała rynku "ostatniej mili Internetowej".
: Cały czas zakopanie kabla do Kowalskiego kosztuje tyle samo albo i drożej.
: W segmencie Tier-2 ceny więc spadają (w TPNET też) ale nie tak szybko.
: Efekt: Taniej jest kupić 10Gb/s przez ocean niż to 10Gb/s doprowadzićdo
: miliona abonentów, żeby je wykorzystali. Chyba że tym abonentom (serwerom
: contentu) każe się stanąć dwa metry od switcha to wtedy ich podłączenie
: kosztuje tyle co dwa metry patchcorda a jedynym cenotwórczym czynnikiem jest
: cena pasma w dwóch kierunkach: do świata i do odbiorców contentu.

Konrad pomyliło Ci się. ;-)
W tym wątku większość osób rozumie dlaczego neostrada jest taka droga.
I, o dziwo, nikt w tym wątku nie skarżył się na wysoką cenę neostrady
wynikającą z wysokich, jak wykazałeś, kosztów dotarcia do klienta
końcowego. Pytanie brzemiało, dlaczego jeszcze wyższe są koszty dotarcia
do operatora, który sam podciąga swój światłowód do lokalizacji TPSA?

Pozdrawiam,
Andrzej Resztak