Re: Polpak peering POL-34

Autor: Grzegorz Janoszka (Grzegorz.Janoszka_at_pro.onet.pl-----USUN-TO)
Data: Fri 23 Jan 2004 - 20:15:18 MET

On Fri, 23 Jan 2004 18:19:00 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac <kazdy.moze.cos.napisac_at_gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
> Dla Internetu komercyjnego - na pewno nie. Jesli zgodzilby sie na darmowa
> wymiane ruchu z jednym operatorem, to w jaki sposob utrzymalby swoich innych
> duzych klientow (Onet, WP, Interia, GTS, ATMAN, Tel-Energo)? Ci klienci maja
> wiecej ruchu niz dowolny MAN (operatorzy) i wiecej zasobow niz cale POL-34
> razem wziete (portale).
> Jesli uzgodniono by zgode na bezplatny peering o nieograniczonej wielkosci,
> to wszyscy duzi klienci komercyjni Polpaku za miesiac byliby juz klientami
> POL-34 - raczej nie podejzewam TP SA o sklonnosci autodestrukcyjne...

Bdury waść piszesz. Wszyscy, o których piszesz, już dawno mają styk z
POL34 albo z jakimś MAN-em "edukacyjnym". Np. taka WP.PL jest klientem
TPSA, TASK, GTS czy kogoś tam jeszcze.

> Czy POL-34 i MANy moga oficjalnie zadac/zgodzic sie na bezplatny peering z
> Polpakiem?
> Dla Internetu akademickiego - na pewno nie. Przeciez utrzymanie tych bramek
> kosztuje, utrzymanie zasobow tez kosztuje, a korzysc odnosza tak na prawde
> tylko abonenci Polpaku - bo maja dobry dostep do zasobow akademickich.i

Że niby co?? Bzdury... Zapytaj manów albo pol34, a nie pisz takie
fantazje z 1001 nocy ;)

> W jakis sposob srodowisko akademickie znajduje srodki na utrzymanie
> tych "dotacji" dla Polpaku? Toz to jawna niegospodarnosc... I dlaczego maja
> dotowac akurat Polpak - najbogatsza firme w Polsce - jesli juz, to POL-34
> powinien oglosic, ze wszystkie bramki z innymi ISP sa bezplatne (byc moze
> wlasnie na to powinny pojsc srodki z KBN).

AFAIK POL34 ma kilka bezpłatnych bramek.

> Czy mozna cos zrobic z (za)wysokimi cenami Polpaku?
> Dlugofalowo pewnie ich "wyprostuje" rynek - jesli tylko pojawia sie na nim
> duzi gracze. Na krotka mete mozna probowac walczyc za pomoca UOKiK lub URTiP,
> ale nie oczekiwalbym jakis wielkich sukcesow - materia internetowa nie daje
> sie latwo przelozyc na kodeksy i paragrafy, a precedensow w swiecie - brak.

I tak firmy mające dotychczasowe łącza FR rezygnują z Polpaka - Polpak
zdobywa tylko end-userów na neostrady i dsl.

> Czy mozna cos zrobic z problemami POL-34?
> Zakazac laczenia dzialalnosci komercyjnej i akademickiej. Precedensow takich
> decyzji jest bardzo wiele, i w Europie i w USA i w Azji. Jesli pojawi sie POL-
> czysto-komercyjny, to bedzie konkurowal z Polpakiem tak jak kazdy inny ISP.
> Jesli pojawi sie POL-czysto-akademicki-i-zupelnie-nie-komercyjny, to zaden
> ISP (w tym Polpak) nie bedzie sie buntowal przeciwko utrzymywaniu bezplatnych
> bramek dla zasobow i uzytkownikow akademickich.
> co wy na to?

Super, a powiedz mi takie coś. Jak student z akademika coś ciągnie z
portalu, to jest to ruch akademicki czy komercyjny?
Nigdy nie rozdzielisz edukacji od komercji, chyba że masz full kasy.
Dzięki takiemu pomieszaniu MANy i POL34 płacą mało za łącza.

--
Grzegorz Janoszka			odpowiadając POPRAW adres