Re: wirus ?

Autor: Jacek (pastor21_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 06 Sep 2001 - 20:05:09 MET DST

Asmodeusz napisał:

> To niech dochodzą od producenta oprogramowania rozsyłąjącego wirusy.

> Nie , wirusa rozsyła outlook. Idąc twoim tokiem rozumowania powinienem
> oskarżyć TPSA bo wirus przesłąny był przez ich łącze.

> Bzdura. To użytkownik działa ¶wiadomie gdyż mając wiedzę jakiego używa
> softu nadal z niego korzysta. Administrator jest nie¶wiadomy bo
> obowiązuje go tajemnica korespondencji i nie może sprawdzać co ludzie w
> listach wysyłają.

Wiesz ze to nie jest bzdura i sprawe taka bys jako admin przegral w przedbiegach.
Uzytkownik aby dzialal swiadomie musialby dysponowac wiedza specjalistyczna i
podejmowac
swiadome dzialanie.
A przeciez takiego nie podejmuje aby rozpowszechniac wirusa, o ile w ogole wiesz jak
sie rozpowszechniaja pocztowe wirusy internetowe.

Administrator nie moze sie powolywac na nieswiadomosc, gdyz wtedy wykaze brak
kompetencji
do wykonywania funkcji admina.
Swiadomosc ma czerpac ze zrodel wiedzy nt. security, grup dyskusyjnych, producentow
programow antywirusowych i miedzynarodowych serwisow security, do ktorych ma
nieograniczony dostep.

To ze administratora obowiazuje zachowanie tajemnicy korespondencji nie oznacza,
ze moze dopuszczac do rozpowszechniania sie wirusow.
Instalacja skanera antyirusowego tajemnicy korespondencji nie narusza, tak jej nie
narusza
oprogramowanie zainstalowane na serwerze, ktore poczte czyta i przetwarza.

A w razie watpliwosci moze skorzystac z konsultacji swego prokuratora rejonowego
ktory okresli zakres jego odpowiedzialnosci.
Bowiem podstawowa zasada administrowania to nie szkodzic.

> A znasz taki który je skutecznie usuwa ?
> Jedynym skutecznym zabezpieczeniem jest ich _niewysyłanie_.

Mozna opoznic wyslanie poczty ktora zawiera wirusy i powiadomic o tym nadawce,
czyli dopuszczalne prawnie sa wszelkie uzasadnione czynnosci, sluzace zapobiezeniu
powstania szkody. A do takoich nalezy opoznienie wyslania zawirusowanej poczty i
wyslanie standardowej wiadomosci do nadawcy o zbadanie swojej poczty z wirusem.
Gdy nadawca sie uprze i powie ze chce wyslac swoj post z wirusem,
wtedy odpowiedzialnosc przechodzi na nadawce, a nie na admina.

To jest przeciez przeszkole odpowiedzialnego administrowania serwerami mailowymi.
Czy nikt nie prowadzi w Polsce takich szkolen >?
Jacek