Re: podpis cyfrowy

Autor: Vizvary II Istvan (vizys_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 12 Jul 2001 - 10:28:35 MET DST

"Tomasz Piłat" <poncki-NOSPAM-USUN_at_irc.pl> wrote in message
> Tak! Jasne! Codziennie gdy przyjdę do pracy będe się gramolił pod biurko i
wtykał w dziurkę
> pęk kluczy. Do domu, do samochodu, no wszystkie... wychodząc znowu się
wgramole i klucze wyjmę.
> Podobnie będe robił w przerwach na papierosa, obiad, siusiu etc.
> Niezłe cwiczenie kondycyjne.... Albo co tam. Lubie swój brzuszek. Kupie
sobie przedłużacz USB na biurko...
> A potem przyczepie sobie taki klucz do szlufki karabińczykiem. Panel do
radia włożę do kieszeni w koszuli
> i pójde w miasto na podryw.
>
> Super sprawa.
>
> Poncki
>
> PS. A tak serio, jedynie przy notebookach to ma jakiś sens. Niewielki.
> Nawet na MAKu (porty USB na klawiaturze) nie wyglądałoby to estetycznie.
> Klucze USB są fajne, gdy zastępują HASPy....ale nie w takim wypadku...
>
> Poncki

Sprawa bynajmniej nie jest taka prosta.
Wez pod uwage, w jakich aplikacjach jest potrzeba korzystania z osobistego
urzadzenia kryptograficznego.
1. W sieciach korporacyjnych z autoryzacja korespondencji itd. Jesli sa same
nowe komputery (mozna na monitorze lub klawiatirze miec wejscie USB) i jest
to Windows 2000 lub XP, to sprawa ma pewien sens.
2. Podobnie moze mieć sens, gdy chodzi o aplikacje, które daja wolna rękę
użytkownikom w wyborze narzędzia kryptografii. Ja ufam kompowi mam klucze na
dysku lub na dyskietce, kolega ma na karcie, drugi jeszcze w USB bo mu tak
wlasnie pasuje. Tyle, że takich aplikacji poki co nie ma. Moga powstac jeśli
instytucje panstwowe zrozumieja sens podpisu cyfrowego i oglaszaja standard
korespondencji a nie wplatają sie w aplikacje dla klienta koncowego.
3. Aplikacje bankowe z podpisem cyfrowym klienta musza wziac pod uwage
roznorodnosc sprzetu u klienta i nie beda narzucac takiego nośnika. A w tym
przypadku bank, nawet jesli zrezygnuje z dystrybucji sprzetu (czytnika) to
chce miec własny nośnik. Raczej nie bedzie to kluczyk.

Vizvary

PS Jest kilka sprzecznych ze sobą tendencji na rynku