Re: 7% VAT i Polpak-T

Autor: Piotr Kaczmarzyk (piotr_at_provider.pl)
Data: Sun 13 May 2001 - 21:57:28 MET DST

Radoslaw Kojdecki <Iradek_at_tychy.niet.pl> napisał:
> VAT jest tak "skonstruowany", ze jesli nie nastepuje "konsumpcja" to nie
> ma on wplywu na obroty/zyski firmy. Nawet jesli bedzie VAT 2342323% to i
> tak z punktu widzenia Provider'a nie ma to zadnej roznicy (no moze poza
> tym, ze end-user bedzie mial wielka cene i moze zrezygnowac z uslug).

Tak sie zastanawiam (uprzedzam - nie jestem ekspertem od podatkow :-) ) i
wychodzi mi cos takiego:

Przyklad na liczbach (uproszczony oczywiscie - cala sprzedaz to dostep do
Internetu, wszystkie wydatki to zakupy z 22% VAT):
   ISP ma miesiecznie 100.000 przychodu netto (dolicza 22 kzl VAT)
   wydatkow ma 50 kzl (+11 kzl VAT). Placi co miesiac 11 kzl VAT.

Jesli bedzie stawka 7%, to do sprzedanych uslug doliczy lacznie 7 kzl,
a VAT przy wydatkach zaplaci taki sam (z wyjatkiem dostepu do wiekszego
operatora - na reszte zostanie 22%). Wiec roznica wyjdzie wrecz ujemna.

Co z tego wynika? W pierwszym przypadku do kasy wplynelo 122 kzl, wyplynelo
72 kzl (wydatki brutto + VAT do US). Zostaje 50 kzl (do opodatkowania
np. podatkiem dochodowym).

W drugim do kasy wplywa 107 kzl, wyplywa 61 kzl (na zakupy). Zostaje...
46 kzl! Wprawdzie nie wplacamy VATu do US, ale tez nie caly VAT z zakupow
jestesmy w stanie sobie odliczyc.

Wychodzi na zero, gdy stosunek przychodow do wydatkow wynosi 1:(7/22).
Czyli np. 100 kzl przychodow opodatkowanych 7% i 31 kzl wydatkow
opodatkowanych 22%. Jesli roznica jest mniejsza, to ISP traci. A ile jest
firm o tak wielkiej rentownosci?!?!

Dla firm majacych 100 kzl dochodow i 100 kzl wydatkow netto (czyli
wychodzacych teraz z VATem na zero) roznica wynosi 22-7 = 15 kzl.
Do kasy wplywa 107 kzl, wyplywa na zakupy 122 kzl (nie liczac oczywiscie
tego, co jest nieopodatkowane lub jest opodatkowane mniejsza stawka).
Czyli koszty miesiecznego funkcjonowania firmy wzrastaja o 15%.

Owszem, dla uzytkownika koncowego ceny sa nizsze, ale w wiekosci przypadkow
wiekszosc dochodow ISPa (lacza stale, szczegolnie te szybkie) pochodzi od
firm - patrzacych i tak tylko na cene netto.

Tak mi sie wydaje - chyba ze czegos nie zauwazylem. Jesli jesli blad to
wytkijcie mi go czym predzej, zanim pojade do Wa-wy na demonstracje :-(((

Pozdrawiam,

Piotr Kaczmarzyk