Re: Lacze satelitarne (obustronne)

Autor: Andrzej Slomski (andrzej_at_slomski.pl)
Data: Thu 29 Mar 2001 - 09:59:25 MET DST

Użytkownik "Dariusz" <dariusj_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> Czyli niewiele ;(
To zalezy jak na to patrzec :-) Jesli producent sprzetu go dolacza do
sprzetu i instaluje
 na swoim hubie satelitarnym to jest tego raczej duzo :-)

> Nie jest ono jedyne, ale zapewnia jak odtychczas
> A testy porownawcze gdzie ?
Nie istnieja poniewaz konkurencja jeszcze sie nie dorobila podobnego softu
:-)
Ale mysla nad tym :-)
> Softwarowy router ?
Hardwarowo-softwarowy; harderowy na hubie satelitarnym a softwerowy na
stacji VSAT
> Podaj jakakolwiek cene za cokolwiek juz dzialajacego, bo ta opcja jest
> zablokowana na twojej stronie.
Najstarsi gorale nie pamietaja kiedy ta strona byla uaktualniana :-)
Ale wkrotce bedzie :-)
Przykladowa cena za serwis 1Mbps dowlink i 150Kbps uplink - 2Kzl miesiecznie
Klienci wpieci sa w lacze 100Mbps w UUNET w Niemczech. CIR lacza 34Mbps.
Lacze nie jest wspoldzielone z innymi odbiorcami poza nasza firma !

> Jaka szerokosc pasma i jak mozna dzielic pasmo i jaki satelita i jaki
> cir w backbona i gdzie jestes podlaczony ?
Podany wyzej przyklad jest charakterystyczny - wiekszosc laczy jest
podobna. Wieksze roznice
istnieja tylko w stosunku do laczy Europa-USA.
Pasmo dzielic dowolnie, podobnie tez mozna stosowac rozne tryby modulacji,
oraz nadawac okreslone
priorytety dla jednej stacji lub tez grupy VSAT'ow (np. kupujesz 2 Mbps
pasma na satelicie i 2Mbps CIR'u w backbona
a my Ci to konfigurujemy np. na 50 stacji z ktorych kazda mo swoje
priorytety-wartosci jakie Ci odpowiadaja)
> Moze nie masz kasy i mozliwosci ?
Kasy jak zwykle by sie przydalo wiecej niz sie posiada :-) ale nie w tym
jakikolwiek problem.
Glowne problemy to "papierki" i polskie niezyciowe prawo ktore wydluza czas
jakichkolwiek dzialan.
(ze nie wspomne o np. braku mozliwosci serwowania telefoni satelitarnej
(stacjonarnej ale po laczach satelitarnych)
na teren calego kraju - monopol TeleKomuny :-(

> To juz jakas bzdura. Skoro kilkanascie firm oferuje internet satelitarny
> i trasnsfer jest 2Mbps, 500Kbps to cos tu kombinujesz.

Zapomniales o jednej rzeczy ! - ja pisze o serwisie dwustronnym.
Transfery przy serwisach jednostronnych rzeczywiscie moga wynosic kilka Mbps
jesli stosujesz
oprogramowanie danego serwisanta. Nie osiagniesz jednak tych predkosci np.
przy uzyciu klasycznego klienta ftp.
(Nie ma takiej mozliwosci - opoznienia w czasie dotarcia potwierdzenia
otrzymania pakietu przed wyslaniem kolejnego
ograniczaja transfer do kilkudziesieciu Kbps) Temat jest bardzo dlugi -
chyba szkoda czasu na pisanine :-)
> Dlugo pisales swoj soft ?
Pisalismy go dosc krotko - wazna jest w tym idea. No more comments :-)
> I czemu uwazasz ze Hughes , DirecPC, Chello, Europeonline ... go nie
> maja ?
Bo gdyby mieli to by im te serwisy lepiej pracowaly. Nawiasem mowiac znam
wszystkie osoby z tej branzy i wiem
co kto ma lub jakie ma bolaczki :-)
> a czemu mialoby by byc inaczej ?
Poniewaz kazdemu klientowi wypada dac chociac maly CIR, bez tego jest to
niestety szmelc.
Jaka jest sytuacja na polskicj laczach sam wiesz. Nieco wiecej logiki w tym
co juz mamy a byloby duzo lepiej.
Niestety ci ktorzy mysla logicznie nie maja zadnego wplywu na startegie
dzialania firm.
> Powiedz jak nazywa sie twoj protokol routingu i czy jest gdzies opisany
> jako standard.
Nie jest nigdzie opisany i nie bedzie ! Stanowi zastrzezony prawami
patentowymi produkt
zaimplementowany do huba satelitarnego i kazdej stacji VSAT. Bez niego
bedzie to "chodzic" ale normalnie czyli jak u wszystkich - wolno.

> Przeciez to jest zrozumiale ze jezeli miales czas na strojenie OSPF RIP
> czy IGRP pod backbona to uzyskales optymalny routing pakietow.
> Ale mysle ze wzyscy o tym wiedza i wiedza ze tak trzeba robic.
Sorry ale w/w to tylko jeden z problemow i jedna z metod poszukiwania
efektywnosci.
Nasze rozwiazania ida w innym kierunku.
> Ale chyba jest to na tyle trywialne, ze wszyscy to oferuja.
Niestety :-)

> Mysle ze mowisz interesujace rzeczy , ktore z pewnoscia zainteresuja
> specjalistow sieciowcow z tej listy.
Cieszy mnie ze moze kogos to zainteresowac :-)
> Gdzie, kiedy i za ile ?

Moze byc np. w przyszlym tygodniu w W-wie lub okolicach. Za darmo ! :-)
(do naszych Klientow nie wypada mi Was zapraszac :-)
Nie wiem jak duza liczba osob moze byc zainteresowana, ale jesli ktos
zglasza akces to prosze o maila na priva
andrew_at_skybone.com Jesli bedzie Was duzo to musze pomyslec o jakiejs sali
:-) Moze Kongeresowa ? :-)))
A tak na serio to najlepiej takie prezentacje wychodza gdzies w lesie na
polanie
(konieczny maly agregat pradotworczy) :-))))

Pozdrawiam.

Andrzej