Re: microsoft.pl i NASK

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Mon 26 Mar 2001 - 12:27:22 MET DST

On Mon, 26 Mar 2001, Jaroslaw Rafa wrote:

>+ Dnia 21 Mar 01 o godz. 8:17, Dariusz K. Ladziak napisal(a):
>+
>+ > nie rozmysli... Nie ma mocy wiazacej sad w przypadku sporu [...]
>+ > stanie prawnym sad moze zupelnie spokojnie odzrucic jakikolwiek
>+ > dokument nie majacy postaci materialnej.

 A mającym taką postać ? Na przykład wydruku z Worda, bez podpisów
oczywiście... ;>
 Wydaje mi się że to nie "materialność" a wiarygodność potwierdzenia
jest decydująca, w końcu umowa ustna też może być uznana za wiążącą,
a taka sama zawarta przez telefon uznana za "niedopełnienie staranności"
(ktoś mógł się podszyć !).

[...]
>+ > Jaki certyfikat, jakie podprowadzil? Umowa w rozumieniu naszego prawa
>+ > nie zostala zawarta na pismie i praktycznie kazdy sad kaze sie stronom
>+ > wypchac - z braku dowodow oddalamy powodztwo niezaleznie od
>+ > wnioskow...
>+
>+ Nie bede sie sprzeczal. Napisalem juz, ze bylo ostatnio sporo
>+ artykulow na ten temat. Napisanych przez prawnikow i moim zdaniem
>+ brzmiacych wiarygodnie.

 Ano.
[...]
>+ Mnie w kazdym razie przekonuje to, ze takie
>+ rozwiazania juz funkcjonuja np. w przypadku bankow [...]
>+ znaczna czesc zamowien pomiedzy dealerami samochodow, dystrybutorami,
>+ producentami idzie elektronicznie (uwaga! "elektronicznie" to nie musi
>+ znaczyc "przez Internet" - w tym przypadku sa najczesciej wykorzystywane
>+ bezposrednie dial-upy albo X.25);

 Inna sprawa, że to tylko częściowy argument "za".
 Bo np. powszechnie honoruje się zamówienia przesłane faxem - a w
odróżnieniu od teleksu nie jest to technologia niczym (ani prawnie,
ani technicznie) chroniona. Ktoś *może* ci wydrukować dowolny faks
w czyimkolwiek imieniu.
 Oczywiście - posiadanie wydruku faksu i faktu połączenia telefonicznego
o zadanej godzinie to są *jakieś* argumenty :)
 Jednak nie znaczy, że należy honorować *czyjkolwiek* faks tak jak
zamówienie na papierze: jak kontrahentowi ufasz...

>+ Pozdrowienia,
 Wzajemnie - Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.