Re: Czy to jest normalne ?

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Sat 09 Dec 2000 - 01:39:48 MET

"Wojtek Zak" <zakvoy09_at_poczta.wp.pl> writes:

> Tak, ale .... Nie powinna byc to maksymalna przepustowosc hardware´u.

Nie, EIR nie jest przepustowoscia hardwaru, jest mniejszy przynajmniej
o CIR.

> Tak
> jest chyba tylko w Polsce. Np. w sieci Frame Relay British Telecomu 2-3 lata
> temu widzialem, ze EIR to byl CIR razy 3 lub 4.

No to co z tego?

> Jesli bedziesz mial chwile
> czasu, to sprawdz, jak jest dzis. W zwiazku z tym, jak u nich masz wykupiony
> CIR 16 k, to masz EIR 64 kb, mimo ze modemy do transmisji beda ustawione np.
> na 512 kb czy 256k.

Kwestia umowy.

> Z punktu widzenia pojedynczego uzytkownika oczywiscie
> jest fajnie móc zaplacic za 16 kb, a przesylac 900kb,

Z punktu widzenia uzytkownika jest tak ze placi on za np. 16 Kbps CIR
i 900 Kbps EIR.

> ale jak spojrzysz z
> punktu zarzadzania ruchem w sieci, to takie bursty pakietów (50 razy wzrost
> od jednego uzytkownika) musza dac popalic sieci, jesli jest znaczna ilosc
> uzytkowników.

Obawiam sie ze to problem planowania sieci.

Akurat w Polpak-T jest tak, ze:
- CIR jest bardzo drogi
- w zwiazku z tym uzytkownicy lacznie kupuja go mniej niz dostepne
  pasmo
- w zwiazku z tym sytuacja nie rozni sie za bardzo od takiej w ktorej
  CIR bylby w przyzwoitej cenie, i lacznie byloby go sprzedanego duzo,
  za wyjatkiem faktu, ze Polpak-T zawsze moze tlumaczyc ze przeciez
  wykupiono tylko 16 Kbps CIR, a tak nie mialby czym sie tlumaczyc.

> Gdybym ja podlaczal np. 1000 uzytkowników, to nawet nie implementujac EIR-a
> w zyciu nie pozwolilbym ustawic 1M na modemie dla tych, co wykupuja CIR
> ponizej 64k.

Ale gdybys zaproponowal takie ceny za CIR jak Polpak-T to klienci
znalezliby innego providera.

> Tak mozna, ale np. przez pierwszy rok-dwa dzialania sieci, gdy uzytkowników
> jest jeszcze malo.

Nie, ten mechanizm sprawdza sie lepiej (z punktu widzenia operatora,
oczywiscie) wlasnie wtedy gdy uzytkownikow jest juz duzo - zbyt duzo
w stosunku do dostepnych przepustowosci.
Przy czym akurat w Polpak-T ten problem dotyczy raczej tylko ruchu IP.

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator