Re: Pliki-załączniki

Autor: Michal Zalewski (lcamtuf_at_dione.ids.pl)
Data: Tue 01 Aug 2000 - 12:31:15 MET DST

On Tue, 1 Aug 2000, Marek Moskal wrote:

> Owszem, skomplikowane:
> 1) ftp to osobny program. Email jest uzywany wlasnie dlatego, ze _nie_
> jest osobnym programem a umozliwia (!) wysylanie plikow.

Ftp to nie program, tylko protokol. E-mail to ani program, ani protokol,
tylko nazwa listow przesylanych po protokole smtp.

W standardowe Windowsy, podobnie jak Outlook Express, "wbudowany jest"
klient protokolu ftp, czyli FTP.EXE. Outlook Express jest czescia pakietu
M$ Internet Explorera (IEXPLORE.EXE ;), wpychanego bez pytania do nowych
Windowsow. Ow Internet Explorer wspiera jak najbardziej sciaganie danych
po protokole ftp.

Oczywiscie, daleki jestem od wyglaszanai dogmatow - jesli ktos sie uprze,
moze sobie slac pliki nawet przez nntp - ot, zalozy sobie
alt.binaries.pliki-z-grafika-od-firmy-X.pliki-dla-klienta-Y. Ale o niebo
rozsadniejsze jest uzywanie do uploadu ftp lub sftp/scp a do downloadu
jednego z wyzej wymienionych lub http (to juz w ogole nie boli).

> 2) przeszkolenie ludzi do obslugi ftp. Wcale nie takie proste, jak sie
> wydaje...

Jest stosunkowo proste. Jesli wbudowany program FTP.EXE nie jest
wystarczajaco przyjazny, mozna zainstalowac dowolnego innego klient
drag-and-drop.

> 3) mam konto email. Dlaczego musze sie meczyc z innym kontem, jesli
> moge z niego wysylac/na nie otrzymywac pliki ?

Za zwyczaj mozesz wykorzystac TO SAMO konto. Ale nie, nie MUSISZ. Po
prostu to rozsadniejsze rozwiazanie ze wzgledu na to, ze SMTP nie zostal
zaprojektowany jako protokol przesylania duzych plikow - nieefektywny
encoding, brak mozliwosci uploadowania/downloadowania przerwanego pliku,
powodowanie duzych obciazen MDA.

> i tak dalej... To nie sa wydumane problemy, to sa rzeczywiste problemy
> z implementacja przesylania plikow na duza skale.

Sa troszke wydumane. Lepiej poswiecic godzine na zainstalowanie softu i
wyjasnienie pracownikom, jak dziala, nic pozniej borykac sie z problemammi
niewydajnosci i nieprzystosowania SMTP do zadan, do ktorych chcemy go
wykorzystac. Zwlaszcza, jesli mamy to robic "na duza skale".

> Dlaczego mam sie uczyc obslugi nowego programu, jezeli dotychczasowy
> (email) sprawuje sie dobrze ?

Zwlaszcza jesli lacze pada... albo jesli z jakiegos powodu wiadomosc
zostanie zwrocona... Albo jeszcze lepiej, jesli przyjdzie "temporary
error" ze zwrotem?;>

> W jaki sposob zarzadzalbym lista ftp ludzi, ktorym chce przesylac
> pliki ?

Alez nikt tego nie wymaga. Mozesz wystawiac zasoby dla ludzi po http /
https albo w podobny sposob.

> Dopoki ftp nie bedzie obslugiwany w _wygodniejszy_ sposob niz email,
> dopoty nie bedzie uzywany do przesylania plikow. I nie ma to nic
> wspolnego z blondynkowowoscia.

Ani troszke ;>

Michal Zalewski [lcamtuf_at_tpi.pl] [tp.internet/security]
[http://lcamtuf.na.export.pl] <=--=> bash$ :(){ :|:&};:
=-----=> God is real, unless declared integer. <=-----=