Odp: Narodowy operator inaczej, czyli slow kilka o niezwykle dynamicznymroutingu

Autor: Pawel Sikora (psi_at_polbox.pl)
Data: Sat 04 Mar 2000 - 20:35:01 MET

----- Original Message -----
From: Andrzej Karpinski <karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl>
>. Chcialbym
> natomiast zaproponowac calkiem ciekawa zabawe w "reverse engeneering"
> struktury sieci na podstawie ujawnionego configa. Na koniec pozwole
> sobie pofilozofowac na tematy ogolnoludzkie i wyciagnac garsc wnioskow,
> zachecajac tym samym do dalszej dyskusji ;)

W publiczne oglaszanie wnioskow z rev. eng. mozna sie bawic wtedy, kiedy sie ma
odpowiednia wiedze, a nie bezkrytyczne wnioskowanie z ulamka
danych.

> 1. Pewien router GSR (C12k) u pewnego providera, nazwijmy go Router nr 1
> (w dalszej czescie bedziemy uzywac okreslenia r1, aby skrocic pisownie)
>

> a) Widzimy tu: jedno lacze ATM OC3 (~155Mbit), na ktorym wisza
> rownoczesnie:

Ja tu nie widze lacza ATM OC3, ja tu widze lacze ATM. Skad wiesz
ze to OC3 a nie OC12 ? He?

> - lacze pomiedzy R1 i R2 (stlumione do 20Mbit: pozdrowienia dla isp-tech)

bandwidth to parametr informacyjny i nie musi oznaczac fizycznej przepustowosci,
moze sluzyc do tunowania routingu zwiekszaniem metryki danego polaczenia.
(Sam mam 2 megowe lacza z ustawieniem bandwidth 8000 w jedna strone i
1600000 w druga)

> - lacze do war_cst2 (jak rozumiem duza czesc Warszawy)
> - lacze do Olsztyna
> - lacze do Szczecina
> - lacze do Katowic

Jesli to 622 Mega to o co chodzi?
Nie masz tez pewnosci czy to sa jedyne lacza do tych miast, poniewaz
moga byc tez polaczenia miedzy Passportami po OSPFie.
Przeznaczenie wymienionych lacz moze byc np. w celu zestawiania
upragnionych polaczen BGP w tych miastach w przyszlosci.

> Zaznaczam, ze wszyscy Ci klienci wspoldziela jeden port i wspolne pasmo.
> Gdzie podzial sie doskonaly 155Mbit szkielet IP po kraju? :>

Moze jednak nie szalej z tymi insynuacjami - moze jest to OC12 jednak ?

> b) Drugi interfejs 155Mbit na ktorym wisza rownoczesnie:
> - war_cst3 (jak rozumiem czesc Warszawy)
> - krakowski Cyfronet
> - gazeta wyborcza
> - Netia
> - polozone lacze ATM do Lublina (nie dziala)
> - 2 lacza dla Polski ON-Line (ciekawe, na jednym porcie routera ;> I oni
> za to chca placic? :>> )

Widze ze nic nie wiesz. Te dwa lacza wychodzace w jednym ATM koncza
sie w 2x 2Mbit Frame Relay i spokojnie dochodza do saturacji.

> - PAGI
> - KOTT
> - SM-Media (stlumione pasmo do 4Mbit)
> - ZT Piotrkow czyli www.tpnet.pl i komputer Konrada The I (o nim za
> chwile)
> - caly Polbox (a wiec i szkielet mtl - stlumione go 6mbit)

Szkielet MTL jeszcze nie dziala bo Telenergo rowniez ssie.

> - cala siec POL34 (stlumiona do 24/16 Mbit - juz wiemy dlaczego laguje z
> polpakiem :> )
> - siec Internet Partners

Wiekszosc z tych polaczen jest zakonczona 2MB FR wiec o co chodzi?
Na VC z UBR ograniczenia wprowadzaja switche Nortela, ktorych ograniczen
nie widac.

> [...]

> ip address 207.45.199.138 255.255.255.252
> ip access-group 101 out
> no ip directed-broadcast
> rate-limit input access-group 197 32000 8000 8000 conform-action continue exceed-action drop
> atm pvc 19 0 100 aal5snap 105000 105000 32
> !
>
> Ostatnia linijka powinna rozwiac Wasze watpliwosci na temat przeplywnosci
> tego kabla: TPSA ma lacze do Teleglobe o przeplywnosci 105Mbit/s co wynika
> z konfiguracji routera - wiecej ani pol bajtu tym kablem nie przejdzie.
> Co sie dzieje z pozostala czescia pasma i czemu nie jest ono udostepniane

Bo kanal na swojej drodze moze miec sasiadow nie tylko polskiego pochodzenia.
Cieszyc sie trzeba ze ma kontrakt CBR.

> e) Calkiem wolny interfejs, na ktorym moznaby powiesic klientow zamiast
> odstawiac partyzantke i wspoldzielone porty:

Interfejsy musza byc nie tylko w routerze ale i w switchach.
Nie ma tez nieskonczonej liczby wlokien miedzy switchem a routerem
jesli sa w rozlacznych lokalizacjach.

> f) kolejny interfejs 155Mbit na ktorym wisi:
> description Concorde SL9 PO1

Magellan Concorde to core switch Nortela.

> Zerknijmy do C7500 czyli r2...
>
> b) lacze 2mbit fr na ktorymi wisi:
>
> c) kolejny 2mbit serial obslugujacy 6mbit ruch z:

> description PVC do Rzeszowa
> description PVC do Gdanska
> description PVC do Bydgoszczy
> (pozdrowienia dla uzytkownikow z Bydgoszczy i Gdanska)

Ja ich pozdrawiam rowniez i wyjasniam, ze jak padnie r1 to
nadal maja jakakolwiek lacznosc zapasowa.

> d) i znowu duze sieci na pojedynczym kablu 2mbit:
> description PVC do Poznania
> description PVC do Szczecina
> description PVC do Wroclawia
>
> e) ciekawa definicja 2mbit ;)

> interface Serial1/0
> description 2Mb do POLPAK
> bandwidth 1984

Alez sie nic nie znasz na technice...!!!
To 31 timeslotow 64k, ktore np. TRZEBA ustawic na
Telindusie Crocusie zamiast pelnych 2M
zeby potrafil schodzic automatycznie do 1 meg w przypadku
awarii jednej z par.
Ale i tak to tylko informacja.dla procesu routingu.

> f) a dalej na jednym porcie 2mbit wisi sobie:
> - caly telbank
> - atom
> - it
> - astercity
> Czyli ruch na ktory powinno byc 10Mbit pasma do routera jest dlawiony z
> powodu przylaczenia do 2mbit portu i wspoldzielenia zasobow przez duzych
> klientow. Pozdrowienia dla ladowanych w bambuko klientow.

Tu sie zaczyna lekko zgadzac. Ale widac ze tendencja jest taka ze
sie nowych podlacza przez ATM do R1 a starych przelaczy za chwile.
Dobrze ze kilka lacz do tych samych klientow jest rozrzuconych
na rozne seriale - przynajmniej sie starali dac najlepiej jak mogli.
(po to by BGP chodzilo)

> g) i dalej...
> na jednym porcie:
> - politechnika szczecinska
> - polkomtel
> - atm
> - perytnet
> znow wszyscy mysla, ze kupuja kabel 2 lub wiecej mbit do polpaku, a wisza
> na jednym 2mbit porcie ;) pozdrawiam, pozdrawiam..

Zdziwilbys sie jak czesto posledni providerzy maja 1 Mega.
Wystarczy popatrzyc na ich karty Telindusow, gdzie na zielono
swieci tylko jedna dioda SQ.

> i) serdeczne pozdrowienia dla Wiortualnej Polski, ktora zapewne mysli, ze
> ma 6mbit do sieci POLPAK i za nie placi. okazuje sie, ze wisi na porcie
> 2mbit routera, w dodatku dzielac pasmo z innymi:

A moze chicieli Eir 2M a Cir 768k? :)
Bo specjalnie inaczej uslugi wysokiego CIRa na sie nie kupi.

> Nie chcialo mi sie przegladac konfiguracji filtrow i BGP, ale pdoejrzewam
> ze w paru miejscach trasy sa nieportzebnie wydluzane zeby skierowac ruch
> przez innych dostawcow a nie POLPAK. Konradzie: czy sie myle czy mam
> przeszukac configa? A moze sam nam wskazesz miejsca - potraktujmy to jako
> samokrytyke ;)

Nigdzie nie sa wydluzane bez wiedzy zainteresowanych.

> [...]
> ktory placa. Jest to z jednej strony zwyczajne oszustwo, z drugiej
> przestepstwo niegospodarnosci. Przy okazji okazalo sie, jakiej
> przeplywnosci jest lacze miedzynarodowe POLPAKu (zadne 155mbit) dla
> klientow.
>
> Przyklady klientow strasznie zrobionych na szaro:
> - Wirtualna polska - trzy lacza zbiegajace sie w jeden port 2mbit
> wspoldzielony z innymi klientami
> - LUBMAN - lacze 4mbit zaterminowane na porcie 2mbit
> - inni klienci wymienieni w majlu
>
> Rozwiazaniem jest poproszenie p.Plicha zeby poszukal sobie innej pracy

Za takie pieniadze jak w Polpaku to NIKT nie ruszy palcem.
Zaloz Fundusz Wspomagania Pracownikow Polpaku to bedzie lepiej.

> i przeprojektowanie strutkury routingu w TPSA. Prosze mi wierzyc, ze mozna
> to znikomym nakladem srodkow i pieniedzy zrobic...

Ty nie masz _miernego_ nawet pojecia z jakimi problemami oni sie borykaja.
To ze np. ja mam CBR 6 Mega to moja prosba zamiast pierwotnych VBR 6/10 poniewaz
ich linecardy w GSRze sie kszacza.

A o nakladach tez nie mow bo do takich projektow sie stawia po 1-2 GSRze na
Pop (czyli po miastach) i 7500 na paru acces klientow i lacza szkieletu
nie po ATM-ie ale PacketOverSonet.

BTW: Ciekawi mnie czyj jest GSR 12008 na Muranowie w Warszawie stojacy odlogiem
od ponad miesiaca w konfiguracji typowo providerskiej 4 ATM i 4 POS wszystko OC3?

> PS. Konrad: Coraz bardziej lubie Cie.. Teraz juz chyba wiesz za co :> CMOK

Jestes niekulturalny.

Pawel/